منابع انرژی طبیعی کدامند؟

امروزه گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی ، علاوه بر فوایدی که در کیفیت زندگی بشر نیز داشته است، سبب مشکلاتی در اکوسیستم طبیعی نیز شده است. فعالیت کارخانه جات ، سیستم های حمل و نقل و .. همگی با بالا بردن دمای کره زمین سبب افزایش دمای آن نیز شده اند که امروزه از نظر دانشمندان و محققان به عاملی نگران کننده برای آینده بشر و این کره خاکی نیز مبدل شده است.

 

سوخت های فسیلی

منابع انرژی تجدید پذیر چیست؟

همین عامل (ضربه رساندن منابع انرژی فسیلی به طبیعت) سبب شده تا اهمیت استفاده از منابع انرژی طبیعی بیش از پیش مورد توجه نیز قرار بگیرد. حالا این سوال برای شما پیش خواهد آمد منابع طبیعی چه منابعی هستند و چگونه تامین می شوند؟

آنچه منابع طبیعی نامیده می شود، منابع تجدیدشونده ای هستند که از آن ها برای مصارفی چون تامین برق ، گرمایش و.. نیز بهره برداری می کنیم . انرژی های تجدید پذیر ، انرژی مشتق شده از منابع طبیعی می باشد که با سرعت بیشتری نسبت به مصرف آن ها دوباره پر می شوند. به عنوان مثال، نور خورشید و باد منابعی هستند که دائماً در حال تکمیل شدن هستند. منابع انرژی تجدید پذیر منابعی فراوانی و دسترس بشر می باشد.

به طور کلی چهار منبع اصلی انرژی طبیعی موجود است که می توان آنها را برای استخراج تمام انرژی مورد نیاز برای حفظ این دنیای تکنولوژیک مورد استفاده قرار داد. این منابع ، انرژی خورشیدی، انرژی باد ، انرژی زمین گرمایی و انرژی آب / جزر و مد هستندکه به سبب ضرر نداشتن این منابع به آنها منابع پاک نیز اتلاق می شود.

انرژی های پاک

منابع انرژی تجدید ناپذیر کدامند؟

در مقابل منابع تجدید پذیر، منابع تجدید ناپذیر قرار دارد، منابع تجدیدناپذیر شامل موادی است که در صورت اتمام، قابل جبران نیستند یا زمان لازم برای تجدیدشان به قدری طولانی خواهد بود که عملاً تجدیدپذیر محسوب نمی شوند. ذغال سنگ، نفت، گاز طبیعی، آب های زیر زمینی و.. جزو این منابع به شمار می روند.

 

ممناب

منابع انرژی تجدید پذیر کدامند؟

در ادامه مطلب برخی از انرژی های تجدید پذیر متداول را معرفی میکنیم:

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی (یا همان Solar Energy) فراوان ترین منبع انرژی جهان است و حتی در هوای ابری نیز می توان از آن استفاده کرد. میزان انرژی تولید شده توسط خورشید به سمت زمین حدود 10000 برابر بیشتر از میزان مصرف انرژی بشر است. از فناوری‌های خورشیدی می‌توان به گرما، سرمایش، روشنایی طبیعی، الکتریسیته و سوخت برای بسیاری از کاربردها نیز اشاره کرد. فناوری های خورشیدی نور خورشید را از طریق پنل های فتوولتائیک یا از طریق آینه هایی که تشعشعات خورشیدی را متمرکز می کنند به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

اگرچه همه کشورها به یک اندازه از انرژی خورشیدی برخوردار نیستند اما سهم قابل توجهی در ترکیب انرژی از انرژی مستقیم خورشیدی برای هر کشوری امکان پذیر است ، همچنین هزینه تولید پنل های خورشیدی در دهه گذشته به شدت کاهش یافته است و آنها را نه تنها مقرون به صرفه بلکه اغلب ارزان ترین شکل برق کرده است. پنل‌های خورشیدی تقریباً 30 سال عمر می‌کنند و بسته به نوع مواد مورد استفاده در ساخت، در سایز های مختلفی وجود دارند.

انرژی خورشیدی

 

انرژی باد

انرژی بادی (Wind Energy) از جمله انرژی های طبیعی و جزو انرژی های جبران پذیر طبیعت میباشد که از گذشته های دور مورد استفاده بشر نیز بوده است . از انرژی های بادی با استفاده از توربین هایی بزرگ و قطور که در سواحل، خشکی ها، داخل دریا و .. قرار داده می شود می توان به میزان قابل توجی الکتریسیته نیز تولید کرد.

اگرچه میزان پتانسیل انرزی باد در تمامی مناطق جهان به یک انداره نمی باشد اما با به کار گیری توربین های بادی می توان به حد قابل قبولی انرژی تولید کرده و آن را به یک منبع اقتصادی نیز تبدیل کرد.

انرژی بادی

انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی از انرژی حرارتی قابل دسترس از داخل زمین استفاده می کند. گرما از مخازن زمین گرمایی با استفاده از چاه ها یا وسایل دیگر استخراج می شود و با استفاده از لوله کشی های مناسب به داخل کارخانه جات مخصوص برده می شود و از انرژی آن برای تولید برق و .. نیز استفاده می شود. این انرژی برخلاف سایر انرژی‌های تجدیدپذیر محدود به فصل، زمان و شرایط خاصی نبوده و همواره قابل دسترس می باشد.

قیمت تمام شده برق در نیروگاه‌های زمین گرمایی با برق تولیدی از سایر نیروگاه‌های متعارف (فسیلی) قابل رقابت بوده و حتی از انواع دیگر انرژی های نو بسیار ارزانتر است.

انرژی زمین گرمایی

برق آبی

انرژی برق آبی ، آب برق یا هیدروالکتریسیته به انرژی الکتریسیته تولید شده توسط نیروگاه های آبی گفته می شود. از آنجایی که منبع انرژي برق آبی، آب می باشد، نیروگاه‌های انرژی هیدروالکتریک (برق آبی) اغلب در نزدیکی یک منبع آب ساخته می‌شوند. حجم جریان آب و تغییر در ارتفاع از سطح  ( به اصطلاح به آن «Head» گفته می‌شود) یا میزان بارش باران از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر، مقدار انرژی در دسترس در آب جاری را تعیین می‌کند. به طور کلی، هرچه جریان آب بیشتر و head بلندتر باشد، نیروگاه انرژی برق آبی الکتریسیته‌ی بیشتری تولید خواهند کرد.

انرژی برق آبی

انرژی اقیانوس

انرژی اقیانوس از فناوری‌هایی نشأت می‌گیرد که از انرژی جنبشی و حرارتی آب دریا (مثلاً امواج یا جریان‌ها) برای تولید برق یا گرما استفاده می‌کنند.

سیستم‌های انرژی اقیانوسی هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، با تعدادی از نمونه‌های اولیه دستگاه‌های موجی و جریان جزر و مدی در حال بررسی می باشند. بی شک در آینده انرژی اقیانوس به راحتی از نیازهای انرژی فعلی انسان فراتر می رود.

انرژی اقیانوس

 

 

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات