بازیافت خانگی در نمایشگاه CES

استارت-آپ های بازیافت خانگی در نمایشگاه CES

نمایشگاه CES سال گذشته بستر رونمایی از تجهیزات مختلفی بود، اما باور اینکه چند مورد از آنها به بازیافت خانگی می‌پرداختند؛ جای تعجب دارد!

تصور کنید، اگر می‌توانستید تمام چیزهایی را که می‌خواهید در آشپزخانه رویایی خود قرار دهید متصور شوید؛ یک اجاق گاز القایی برای جایگزینی با انواعی که از مشعل‌های گاز قدیمی و ضعیف استفاده می‌کردند. یک کابینت جزیره‌ای، برای جای بیشتر برای تهیه غذا؛ یا شاید یکی از آن یخچال‌های هوشمند فانتزی، با دوربین‌هایی که به شما امکان می‌دهند بدون باز کردن آن، داخلش آن را ببینید؟

با این حال، برای  استارت‌آپ‌هایی که برای اولین بار در نمایشگاه CES امسال حضور داشتند، هیچ آشپزخانه‌ای بدون ترند جدیدی از لوازم خانگی که به تازگی شاهد آن هستیم کامل نخواهد بود: امکاناتی که بازیافت خانگی را کمی آسان‌تر می‌کند.

شرکت Lasso Loop از بریتانیا به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا روی سرویس خود متمرکزتر کار کند؛ محصول آنها یک دستگاه لوازم خانگی سنگین است که به طور خودکار مواد قابل بازیافت خانگی را که داخل آن می‌ریزید دسته‌بندی و تجزیه می‌کند. همچنین برند ClearDrop که توسط یک تاجر تگزاسی به نام ایوان آربوزوف تأسیس شده و قصد دارد از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف به عنوان یکی از نفرت انگیزترین مصنوعات زندگی مدرن استفاده بهینه کند.

بازیافت خانگی

انگیزه‌هایی برای دقت در بازیافت خانگی

در حال حاضر هیچکدام از شرکت‌های مطرح فناوری را نمی‌توان یافت که تعللی در تلاش‌های خود برای کاهش تأثیر بر محیط‌زیست از طریق وعده‌های مختلف و گسترده و حتی در مواردی که در مورد قابلیت تعمیر هستند دست بکشند. چیزی که کمتر رایج بوده این است که شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به نوعی به سراغ چالش‌های محیط‌زیستی پیش پاافتاده رسیدگی کنند. راهکارهایی همچون «با همه آن کیسه‌های فروشگاه مواد غذایی که هر روز با آن روبرو هستیم؛ چه کار کنیم».

در حالی که ممکن است نگه داشتن چند سطل بازیافت خانگی اختصاصی در اطراف کمی ساده‌تر از سایر روش‌ها به نظر برسد، اما هر دو این شرکت‌ها به روش خود در حال رفع نقصی در سیستم مدیریت زباله خانگی هستند که احتمالاً بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند. همانطور که مشخص است، بسیاری از موادی که در سطل‌های بازیافت بازیافت خود می‌ریزیم، در واقع هرگز بازیافت نمی‌شوند.

این مشکل به دلایل متنوعی برمی‌گردد: زباله‌هایی که به‌درستی تمیز نشده‌اند می‌توانند سایر مواردی را که در غیر این صورت قابل بازیافت بودند را آلوده کنند، و برخی از مواردی که مردم ممکن است تصور کنند قابل بازیافت خانگی هستند «مثلاً کارد و چنگال پلاستیکی» اما معمولاً اینطور نیستند. و در نهایت، این به معنای افزایش مراجعه به محل دفن زباله است.

در سال 2018 «طی آخرین گزارش منتشر شده در این حوزه» آژانس حفاظت از محیط زیست گزارش داد که شیشه کمی بیش از 4 درصد (یا 12.3 میلیون تن) از کل زباله‌های جامد شهری ما را تشکیل می دهد. حدود یک چهارم این حجم بازیافت شده؛ اما بیش از 35 میلیون تن پلاستیکی که در همان سال وارد سیستم‌های مدیریت زباله کشورها شد، فقط 9 درصد بازیافت خانگی یا کمپوست شدند.

شاید تنها راه مطمئن برای کاهش زباله‌های پلاستیکی این باشد که شرکت‌ها در وهله اول کمتر به سراغ تولید آن بروند. در این میان، استارت‌آپ‌هایی مانند Lasso Loop و ClearDrop امیدوارند مردم را نسبت به آنچه برای موادی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارند، آگاه‌تر کنند. در حالی که گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن است، هر دو شرکت استدلال می‌کنند که بهترین شانس آنها برای تأثیرگذاری بر رفتار افراد ساده نگه داشتن شیوه انجام فعالیت‌ها است.

بازیافت خانگی در نمایشگاه CES

پیچیدگی زیاد در دستگاه‌های بازیافت خانگی

موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید داخلی این دستگاه چه سنسورهایی کار شده است. دومنیک لئونارد مدیر رشد Lasso گفت که این دستگاه از تعداد زیادی حسگر، دوربین و هوش‌مصنوعی برای تعیین اینکه آیا چیزهایی که درون آن قرار داده‌اید قابل بازیافت خانگی هستند یا خیر، استفاده می‌کند. (هر چیزی که از بین نرود، مانند انواع خاصی از پلاستیک، درنهایت رد می‌شوند.) اما باقیمانده محصولات که شامل مواد پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی با سیستم بخار تمیز می‌شوند و به طور جداگانه در یک سری سطل‌ها ذخیره می‌شوند.

ممکن است همه اینها کمی پیچیده به نظر برسد اما لئونارد گفت همه چیز همانطور که در آخرین نمونه اولیه این شرکت در نظر گرفته شده بود، به درستی کار می‌کند.

با این حال، این پیچیدگی به ویژه در ابتدا عرضه محصول هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت. تیم Lasso قصد دارد دستگاه خود را به قیمت 5000 دلار یا حداقل 3500 دلار با درنظر گرفتن تخفیف قبل از  عرض بفروش برساند، اگرچه امیدوار است مشوق‌های دولت‌های محلی به کاهش هزینه پرداختی توسط مشتریان بالقوه کمک کند.

دستگاه ClearDrop’s Minimizer، یک متراکم کننده پلاستیکی به اندازه سطل زباله، اما در مقایسه با سطل‌های عادی بسیار پیچیده‌تر است. این محصول قرار است تمام پلاستیک‌های نرم را در شکافی که روی بخش بالایی دستگاه قرار گرفته وارد می‌کند و هنگامی که به اندازه کافی پر شد، اقدام به فشرده‌سازی آن می‌‌کند. آربوزوف گفت که معمولاً حدود یک ماه طول می‌کشد تا کل فضای ذخیره‌سازی این دستگاه پر شود.

این دستگاه درنهایت کیسه‌ها را گرم کرده و فشرده می‌کند تا آجری کمی متلاطم ایجاد شود. . اگر شهرداری شهر شما یکی از مدیران نادری را در اختیار گرفته است که پلاستیک‌های نرم را هم برای بازیافت خانگی می‌پذیرد، می‌توانید این آجرها را در سطل بازیافت مخصوص خود قرار دهید.

آربوزوف گفت: «اگر شرایط بدتر بود، همچنان می‌توانید این آجرها را به یکی از مراکز بازیافت خانگی عام‌تر و فروشگاه‌های والمارت که مجهز به سیستم جمع‌آوری آنها است برده و داخل جعبه اختصاصی درنظر گرفته شده برای پلاستیک‌های نرم بگذارید.

بازیافت خانگی در نمایشگاه CES

گزینه‌های ثانویه برای بازیافت خانگی

به عبارت دیگر، شما قرار است پلاستیک‌های (قابل قبول) خود را در هر دو ماشین پرتاب کنید و به زندگی خود ادامه دهید. اما برای هر دو شرکت، سؤالات مهم هنوز وجود دارد. لئونارد و آربوزوف هر دو ادعا می‌کنند که بخش مهمی از کسب‌وکار آینده‌شان مستلزم آن است که با تولیدکنندگان و تأسیسات بازیافت خانگی که مجهز به تبدیل مواد بازیافتی به محصول واقعی هستند، شراکت کند.

لئونارد گفت: «قطعاً شرکت‌های زیادی وجود دارند که به دنبال این مواد هستند. به خصوص موادی که با ارزش بالا و تمیز تحویل آنها قرار بگیرد. اما در حال حاضر، این شراکت‌های کلیدی هنوز منعقد نشده‌اند. همچنین مشخص نیست که این لوازم چقدر انرژی را به روش کارآمدی مصرف می‌کنند، اگرچه شرکت Lasso Loop ادعا می‌کند که دستگاه آنها توانی به اندازه انرژی لازم برای ماشین لباسشویی و آب گرم آن نیاز دارد.

گفتن این که آیا این یک پیش‌بینی واقع‌بینانه است یا اشتباه بنیان‌گذار استارت‌آپ، دشوار است، اما برای آربوزوف، چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که مردم را وادار کنیم تا بیشتر در مورد اینکه چیزهای قدیمی‌شان «زباله‌ها» به کجا می‌رود فکر کنند.

آربوزوف گفت: «آنچه ما نیاز داریم این است که با ساختن وسیله‌هایی مانند این، آگاهی عمومی را افزایش دهیم. شما با یک سنگ می‌توانید پرنده‌های زیادی را بکشید».

بازیافت خانگی در نمایشگاه CES

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات