باتری‌های اسیدی در معادن مس

استرالیا باتری‌های اسیدی را در معادن مس ترجیح داد

یک معدن مس در بخش غربی استرالیا اعلام کرده که آرایه فتووالکتریک خورشیدی 10.6 مگاواتی با امکان ذخیره انرژی در باتری‌های سرب اسیدی به ظرفیت «6 مگاوات» برای تأمین انرژی یکی از معادن مس خارج از شبکه برق‌رسانی موجود در این کشور که در 900 کیلومتری شمال شرق شهر پرث قراردارد خواهد ساخت.

شرکت منابع سندفایر «Sandfire Resources» اعلام کرده که طی قراردادی با شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر جوویی «Juwi Renewable Energy» مستقر در کشور آلمان برای ساخت تاسیسات 40 میلیون دلاری در معادن مس زیرزمینی دیگروسا «DeGrussa» در غرب استرالیا و کمک به تامین انرژی این معدن مس امضا کرده است.

این شرکت می‌گوید که بزرگترین آرایه خورشیدی یکپارچه خارج از شبکه در استرالیا می‌شود، که پتانسیل ایجاد دیگروسا را به عنوان «پیشرو صنعت در استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای عملیات‌های استخراج و پردازش» دارد.

بودجه توسط شرکت جووئی «juwi» که مالک و مدیریت این تاسیسات را عهده‌دار خواهد بود، تامین می‌شود؛ کمک نقدی سندفایر به این پروژه کمتر از 1 میلیون دلار خواهد بود.

شرکت جووئی اعلام کرده که آرایه‌های خورشیدی 10.6 مگاواتی آنها شامل 34 هزار و 80 پنل از نوع PV  با ردیابی تک محوری خورشید است. انرژی خورشیدی تولید شده برای کاهش مصرف دیزل در نیروگاه 20 مگاواتی که در حال حاضر در معدن وجود دارد، استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود استفاده از این پنل‌ها در اوایل سال آینده آغاز شده و این پروژه به بهره برداری برسد.

ذخیره‌سازی باتری برای مقابله با وقفه‌ها، مانند عبور ابرها درنظر گرفته شده است. آرایه باتری‌های سرب اسید حداکثر ظرفیت 6 مگاوات را با امکان ارائه جریان 1.5 مگاوات ساعتی خواهد داشت که در حقیقت برای زمان دادن به مراحل روشن شدن و اتصال به ژنراتورهای دیزلی برای پاسخ به تغییرات در خروجی نهایی طراحی شده است. در طول روز، آرایه‌های خورشیدی بیشتر انرژی مورد نیاز این سایت را تامین می‌کند.

اندرو دراگر، مدیر عامل جووئی استرالیا گفت: «حداقل 10 نمونه دیگر از معادن مس دیگر در استرالیا وجود دارد که به دنبال گزینه ذخیره‌سازی خورشیدی و ذخیره‌سازی انرژی به صورت موقت در باتری‌ها برای کمک به کاهش قیمت‌ بالای سوخت دیزل هستند.

به همین دلیل پروژه  دیگروسا یک پروژه شاخص خواهد بود. دراگر در مصاحبه‌ای به RenewEconomy گفت: برای شرکت‌های معدنی، ریسک نکته کلیدی است. زمان 10 ثانیه‌ای سوئیچ بین منابع انرژی می‌تواند تأثیر زیادی در هزینه نهایی پروژه‌ها داشته باشد. این اقدام به سایر معادن مس نشان می‌دهد که این ریسک‌ها قابل مدیریت هستند و ریسک‌های فنی بزرگی نیستند. وی گفت: این سیستم در خط مقدم تبدیل بخش تولید برق از راه دور و صنعت معدن به بخشی با آینده‌ای پایدار قرار دارد.

شرکت جووئی سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری از این نیروگاه خورشیدی را انجام خواهد داد، که تنها قرارداد خرید برق 6 ساله با شرایط اینچنینی به حساب می‌آید و تبدیل به نمونه‌ای در صنعت معدن، خواهد شد. این به معنای انعطاف در مدل‌های مالی است، اگرچه دراگر وارد جزئیات این انعطاف نمی‌شود.

کارل سیمیچ، مدیر عامل سندفایر گفت که این شرکت در دو سال گذشته به دنبال انرژی خورشیدی بوده است. او این سبک از پروژه‌ها را «ابتکار انرژی تجدیدپذیر کم خطر» با حداقل سرمایه مورد نیاز توصیف می‌کند.

او در بیانیه‌ای گفت: «مقیاس این پروژه برای اولین بار در استرالیا و جهان خواهد تا به این اندازه خواهد بود، پروژه‌ای که نتیجه ترکیبی منحصر به فرد از یک آرایه انرژی خورشیدی خارج از شبکه با ظرفیت بالا است که به طور کامل با یک نیروگاه دیزلی موجود در سایت ادغام خواهد شد».

سیمیچ گفت: «این یک پروژه بسیار قابل مدیریت است که مهمتر از همه، تأثیری بر کارایی یا ایمنی عملیات فعلی ما نخواهد داشت، در حالی که به سندفایر اجازه می‌دهد تا در چالش گسترده‌تر کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن و به طور ویژه کاهش هزینه‌های عملیاتی در درازمدت مشارکت جدی داشته باشد؛ می‌توان آنها حتی بیشتر از نیازهای ما پیش رفته‌اند. این پروژه ظرفیت آن را دارد که به طور قابل توجهی هزینه‌های برق را در میان مدت و بلند مدت کاهش دهد، به ویژه وقتی قرار باشد عمر بیشتری برای این پروژه معدنی درنظر گرفته شود.

باتری‌های اسیدی در معادن مس

افزایش فشار روی معادن مس توسط خودروسازان

براساس تحقیق جدیدی که توسط موسسهٔ بین‌المللی مس انجام‌گرفته بازار رو به رشد خودروهای برقی تأثیر چشمگیری بر تقاضای مس در طول دهه آینده خواهد گذاشت. این تحقیق تحت عنوان افزایش کاربرد مس در برقی سازی حمل‌ونقل و یکپارچگی ذخیرهٔ انرژی توسط آی دی تک اکس هدایت شد و چشم‌انداز نوینی را در رابطه با نقش اساسی مس در صنعت خودروهای برقی فراهم می‌کند. خودروهای برقی مقدار زیادی مس را در باتری‌هایشان و در سیم‌پیچ‌ها و چرخانه‌های مسی مورداستفاده در موتورهای الکتریکی به‌کار می‌برند. یک خودرو به‌تنهایی می‌تواند تا شش کیلومتر سیم‌کشی مسی داشته باشد.

این فلز همچنین برای جعبه‌تقسیم مورداستفاده برای وصل کردن قالب‌ها و سلول‌ها در بسته‌های باتری و در زیرساخت‌های شارژ دهی موردنیاز است. در حالی که بسیاری از خودروها از موتورهای درون‌سوزی استفاده می‌کنند که نیاز به تا 23 کیلوگرم مس دارند، تحقیق یادشده به این نتیجه رسید که یک خودروی الکتریکی هیبریدی 40 کیلوگرم، یک خودروی الکتریکی هیبریدی دو شاخه‌ای 60 کیلوگرم، یک خودروی الکتریکی باتری دار 83 کیلوگرم، و یک اتوبوس الکتریکی هیبریدی 89 کیلوگرم از این فلز نیاز دارند.

اتوبوس‌های الکتریکی که با برق باتری کار می‌کند، بسته به‌اندازه باتری مورداستفاده‌اش، بین 224 تا 369 کیلوگرم مس احتیاج دارد. کولین بنت، از کسانی که در انجام این تحقیق نقش داشته گفت: «مس بالاترین رسانایی را در میان فلزات غیر گران‌بها دارد، و نقش مهمی را در تمام زمینه‌های تولید انرژی ایفاء می‌کند، اما این فلز اهمیت ویژه‌ای برای وسایل فنی بادوامی مانند خودروهای برقی در آینده دارد. مس کارایی و درجه اطمینان این خودروها را می‌افزاید و خودش یک ماده بادوام است، چون بدون از دست دادن خواص‌اش می‌تواند 100 درصد بازیافت شود».

فرانکو گونزالس، تحلیلگر ارشد فناوری در آی دی تک اکس که در تحقیق یادشده نقش داشته، گفت: «پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در طول دهه آینده به نحوی چشمگیر افزایش یابد، چون این فناوری روبه‌پیشرفت است، شکاف قیمت بین این خودروها و خودروهای بنزینی پر می‌شود و شارژرهای الکتریکی بیشتری وارد بازار می‌شوند. تحقیق ما پیش‌بینی می‌کند که این افزایش، تقاضای مس برای اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های برقی را از 185 هزار تن در 2017 به 1.74 میلیون تن در 2027 ارتقاء خواهد داد. این نشانگر رشدی نه برابری در تقاضاست».

مهم‌تر اینکه شارژر هر وسیله نقلیه 7/0 کیلوگرم به مصرف مس می‌افزاید و اگر این شارژرها از نوع سریع باشند هرکدام می‌توانند تا 8 کیلوگرم مس مصرف کنند.” مصرف مس در این فناوری می‌تواند از این هم فراتر برود چون وسائل‌نقلیه غیر وابسته به انرژی وارد بازار می‌شوند. این وسائل نقلیه از صفحات انرژی‌زای نوری خورشیدی بر بام‌های خود برای تهیه برق از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کنند. صفحات یادشده نیز نیازمند مقادیر هنگفتی از مس هستند تا به کارشان ادامه بدهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات