کشتی برقی برتر

۵ کشتی برقی برتر دنیا براساس ظرفیت باتری

تمام انواع کشتی‌ برقی برای عملکرد کاربردی به باتری‌های بزرگی نیاز دارند که بتوانند مدت زمان بسیار زیادی را در خدمت باشند. طی این مطلب پنج کشتی برتر  برقی جهان را از نظر ظرفیت باتری طی لیستی ارائه خواهیم کرد.

در چند سال اخیر، اثر انتشار کربن تولید شده توسط صنعت حمل و نقل بین‌المللی به واقعیتی شناخته شده تبدیل شده است. بر اساس مطالعاتی که توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی انجام شده، در بین موج‌های دریا و اقیانوس‌ها سالانه 940 میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود که این رقم چیزی در حدود 2.5 تا 3 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان را شامل می‌شود.

برای یافتن جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی، مدیران این صنعت روی راه‌حل‌های مختلفی کار کرده‌اند که یکی از آنها کشتی‌ برقی با باتری‌های لیتیوم‌یونی همچون خودروهای برقی هستند، که معمولاً باعث می‌شوند بزرگترین دستگاه‌های متحرک دنیا از لحاظ حجم باتری‌ در بین سایر وسیله‌های حمل‌ونقل برقی خلق شوند.

تحقیقاتی که توسط شرکت IDTechEx ارزیابی شده  نشان می‌دهد که پروژه‌های جدیی برای  تولید کشتی‌های برقی با کاربرهای تجاری و غیر تجاری وجود دارند، در این لیست برخی از پروژه‌های عظیم کشتی برقی را با بیشترین ظرفیت‌های باتری مرور خواهیم کرد.

کشتی برقی برتر

 

۱-   کشتی برقی استنا Jutlandica  با ظرفیت ۵۰ هزار کیلووات‌ساعت

اپراتور کشتی‌های سوئدی استنا لاین در حال برنامه‌ریزی برای اضافه کردن سیستم باتری 1000 کیلووات ساعتی به کشتی سری  Jutlandica است که بین شهرهای گوتنبرگ، سوئد و فردریکشاون، دانمارک فعالیت می‌کند.

این پروژه در سال 2018 آغاز شد و از سه فاز تشکیل شده است که اولین آن نصب باتری اولیه است. فاز دوم شامل نصب باتری با ظرفیت 20000 کیلووات ساعتی است که ده مایل برد برقی بیشتر ایجاد می‌کند، در حالی که فاز سوم برای رساندن ظرفیت باتری به 50000 کیلووات ساعت می‌پردازد. مقدار انرژی کشتی را قادر می سازد مسافت بین دو شهر را طی کند.

این پروژه بخشی از استراتژی پایداری Stena Line است. نیکلاس مارتنسون، مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «پایدارسازی در دستور کار ما اولویت بسیار بالایی دارد و ما دائماً در حال ارزیابی راه‌های جدید برای کاهش تأثیر خود بر محیط‌زیست هستیم».

از آنجایی که هم اندازه و هم هزینه باتری‌ها در آینده کاهش می‌یابد، پروژه جایگزینی باتری‌ها برای بسیاری از افراد عملیات هیجان انگیزی برای سوخت های سنتی برای حمل و نقل می شود، زیرا انتشار گازهای گلخانه ای در هوا می تواند به طور کامل حذف شود.

کشتی برقی برتر

۲- کشتی برقی AIDAperla با توان ۱۰ هزار کیلووات‌ساعت

شرکت Corvus انرژی ارائه‌دهنده راهکارهای حرفه‌ای ذخیره‌سازی انرژی است، تصمیم اخیر آنها همکاری در احداث خط کروز آلمانی AIDA Cruises را با یک سیستم باتری لیتیوم یونی 10000 کیلووات ساعتی عرضه کرده است که بزرگترین بسته‌ای است که تا به حال به یک کشتی تحویل داده شده است.

این باتری در سال جاری روی کشتی کروز AIDAperla نصب شد؛‌ کشتی که می‌تواند بیش از 4000 مسافر و اعضای پرسنل را حمل کند.

این نه تنها بزرگترین بسته باتری است که تاکنون شرکتی سفارش داده است. گیر بیورکلی، مدیرعامل Corvus Energy، اظهار داشته که: این کشتی همچنین اولین کشتی معمولی کروز با یک بسته باتری در دنیای حمل‌ونقل و کشتی‌ها است.

صنعت کشتی‌رانی پتانسیل ذخیره‌سازهای انرژی را درک می‌کند زیرا مزایای آن بسیار زیاد است؛ نه تنها برای کاهش انتشار آلاینده‌ّا، بلکه به دلایلی مثل راحتی و ایمنی بالاتر

به دلیل همه گیری کووید-19، کشتی کروز AIDAperla به مدت یک ماه در باربادوس باقی ماند و در پایان آوریل به اروپا بازگشت. در ماه ژوئیه، این شرکت اعلام کرد که AIDAperla یکی از اولین کشتی‌های تفریحی در دنیا است که فعالیت خود را از سر می‌گیرد و در 5 اوت از هامبورگ حرکت می‌کند.

کشتی برقی برتر

۳- کشتی برقی آلن با ظرفیت باتری ۴ هزار و ۳۰۰ کیلووات‌ساعت

پروژه کشتی تمام برقی آلن پس از پنج سال زمان برای اجرای مراح ساخت و آزمایش دریایی ده ماهه خود را در ژوئن به پایان رساند.

این کشتی که در بخش دانمارکی دریای بالتیک فعالیت خواهد کرد، بخشی از پروژه E-Ferry است و تا حدی توسط برنامه Horizon 2020 به عنوان بزرگترین برنامه تحقیق و نوآوری که توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی‌ مالی می‌شود، تامین شده است.

از مجموع هزینه 21.3 میلیون یورویی این پروژه، اتحادیه اروپا 16 میلیون یورو را پرداخت کرده است.

الن با سیستم باتری 4300 کیلووات ساعتی و نرخ شارژ 4 مگاواتی، انتشار 2000 تن دی‌اکسیدکربن و همچنین 41.5 تن اکسیدهای نیتروژن و 1.35 تن SO2 را جبران می کند.

کشتی برقی برتر

۴- پروژه e5 با ظرفیت ۴ هزار کیلووات‌ساعت

شرکت حمل و نقل دریایی ژاپنی Asahi Tanker روی دو تانکر با نیروی محرکه برقی کار می‌کند که به عنوان کشتی‌های تامین سوخت در خلیج توکیو فعالیت خواهند کرد.

این تانکر از سری e5 طراحی شده توسط آزمایشگاه e5 استفاده خواهد کرد که یک سرمایه گذاری مشترک بین Asahi Tanker و میتسوبیشی به حساب می‌آید.

پروژه e5 به عنوان راه‌حلی برای چالش‌های پیش روی صنعت کشتیرانی ژاپن از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمبود نیروی کار ایجاد شده است.

نام e5 مخفف اصول پروژه است که شامل برقی‌سازی، محیط‌زیست، تکامل، اقتصاد و کارایی است.

 

۵- تانکر برقی گوانگژو با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ کیلووات‌ساعت

شرکت چینی Guangzhou Shipyard در سال 2017 اولین کشتی کانتینری برقی جهان را عرضه کرد و یک سال بعد آن را مورد استفاده تجاری قرار داد.

همانطور که کوارتز گزارش داد، این نفتکش با طول 70 متر و عرض 14 متر دارای سیستم باتری متشکل از بیش از 1000 باتری لیتیوم یونی و ابرخازن است که به این کشتی این امکان را می‌دهد که تا 80 کیلومتر را بایکبار طی کند.

در سال 2017، وب‌سایت خبری دولتی چاینانیوز گزارش داد که این کشتی از طریق رودخانه پرل در استان جنوبی گوانگدونگ حرکت خواهد کرد و 2314 تن زغال سنگ را به یک نیروگاه تولید برق انتقال خواهد داد می‌دهد.

اگرچه انواع کشتی‌ برقی براساس طرح‌های از ابتدا برقی طراحی شده‌اند، اما طرح‌هایی برای تبدیل کشتی‌ برقی دیزلی به انواع تمام برقی یا حتی هیبرید نیز وجود دارد. این طرح‌ها درست در مقابل کشتی‌هایی هستند که با استفاده از سوخت بیوفیول مدعی مصرف سوختی تجدیدپذیر و پاک هستند.

از سوی دیگر کشتی‌ برقی نیاز به شارژرهای قوی و صرف مدت زمان زیادی برای شارژ شدن باتری‌های خود دارند که باعث می‌شود از زمان در سرویس بودن آنها کاسته شود. از سوی دیگر هزینه بالای خرید باتری باعث شده هنوز صرفه اقتصادی ساخت کشتی‌های نیروگرفته از باتری چندان بالا نباشد.

اما از سوی دیگر جذابیت گزینه‌های هیبرید باعث شده در برخی از کشورها به دنبال جایگزینی سیستم تمام دیزلی با این پیشرانه‌ها شوند. به عنوان مثال در اسکاتلند قانونی وضع شده که براساس آن تا سال ۲۰۳۵ بخش اعظم ناوگان دریایی ملزم هستند به پیشرانه‌های هیبرید مجهز شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات