پیشرانه‌های برقی و توان پیمایشی

پیشرانه‌ برقی ظرفیت افزایش توان پیمایشی را دارند

ماگنا به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان قطعات خودرو قصد دارد بسته‌ فنی ارائه کند که امکان افزایش توان پیمایشی خودروهای برقی تا ۳۰ درصد را فراهم می‌کند. پروژه‌ای که دستیابی هوشمندانه «Etelligent Reach» نام گرفته  قرار است پیشرانه‌های خودرو را وارد «نسل جدید» کند.

پروژه اصلی سال ۲۰۲۲ ماگنا قرار است به سمتی رود که کمپانی‌های بیشتری به این قطعه‌ساز برای تامین پیشرانه‌های برقی اعتماد کنند. این قضیه در جریان نشست خبری اخیری که برگزار شد اعلام شده و براساس وعده‌های داده شده می‌توان انتظار قطعاتی بیشتری نسبت به بسته‌های پیشنهادی گذشته ماگنا داشت. به طور کلی این بسته شامل موتورهای برقی، اینورتر و گیربکس‌های هر موتور می‌شود، اما ماگنا وعده داده که بخش بزرگی از افزایش بهینگی این بسته به وسیله اصلاحات فنی و نرم‌افزاری فراهم می‌شود.

پیشرانه‌ برقی ظرفیت افزایش توان پیمایشی را دارند

در واقع انتظار داریم که نرم‌افزار جدید عرضه شده بخش بزرگی از این صرفه‌جویی را برعهده داشته باشد. براساس اعلامیه منتشر شده از سوی مگنا، بسته‌نرم‌افزاری همراه شده با این بسته با هدف نظارت بر بسیاری از عملکردهای خودرو به طور همزمان از طریق یک واحد کنترل مدولار طراحی شده است و اطمینان حاصل می‌کند که اجزای مکانیکی به طور هماهنگ برای ارائه حداکثر کارایی کار می‌کنند.

این شرکت همچنین کلاچ اختصاصی انتقال نیرو از خط محرکه را شامل می‌شود که می‌تواند با جدا کردن یک موتور در جاده‌های صاف و کم تنش از نیروی کمتری استفاده کند و همچنین مبدل گشتاور این قطعه نیز باعث فراهم آوردن حالت‌های رانندگی چندگانه می‌شود که در نهایت منجر به افزایش. راندمان در هر حالتی می‌شود. انتظار داریم که نخستین مشتری این پروژه در شرکت فیسکر قرارداشته باشد که ماگنا قرارداد با این شرکت را اخیرا منعقد کرده است. اما مشخص نیست که آیا این وسیله نقلیه جدیدی است که در طراحی آن مهندسان فیسکر استفاده می‌کند یا خیر.

پیشرانه‌ برقی ظرفیت افزایش توان پیمایشی را دارند

فیسکر گفته است که عمده توجه تیم تحقیق و توسه خود را روی مدل اوشن قرار داده است، در حالی که برخی از قطعات این شاسی‌بلند در حال حاضر نیز از ماگنا به عاریت گرفته شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این «کلاچ منحصربه‌فرد» که هنریک فیسکر وعده استفاده از آن را داده، چقدر می‌تواند نظر مشتریان خود را جلب کند و اصلا وعده‌های فیسکر با عملکرد کلاچ جدید ماگنا چقدر تطابق داشته باشد.

می‌دانیم که مگنا بخشی از معماری اولیه اوشن را که قرار است در 17 نوامبر 2022 در کارخانه Magna-Steyr در گراتس اتریش روی خط تولید بروند را تامین کند. این درحالی است که کارخانه ماگنا در حال حاضر مشغول به تولید جگوار I-Pace است.

پیشرانه‌ برقی ظرفیت افزایش توان پیمایشی را دارند

درنظر داشته باشید که ماگنا قصد دارد در محصولات جگوار نیز پیشرفت‌های خود را مورد بهره‌برداری قرار دهد. از بین تجهیزات مورد به عنوان نمایشگر برای سیستم EtelligentReach و سیستم e4 که سال گذشته نمونه اولیه آن را مشاهده کردیم، استفاده کند. این سیستم همچنین از موتورهای جلو و عقب، گیربکس و نرم افزار خود ماگنا استفاده می‌کرد. ماگنا در آن زمان مدعی بود که با استفاده از این سامانه به بهبود 25 درصدی توان پیمایشی نسبت به I-Pace اصلی دست یافته است.

ماگنا اخیراً در تامین قطعات خودروهای برقی از جمله پیشرانه بسیار فعال بوده است. اوایل سال گذشته یک راه حل مدولار به نام eBeam را به عنوان راهی برای برق‌رسانی به کامیون‌هایی با ساختار بدنه روی فریم ارائه کرد که محدودیت‌های زیادی در زمینه برقی‌سازی حمل‌ونقل تجاری را کنار زند.

پیشرانه‌ برقی ظرفیت افزایش توان پیمایشی را دارند

سونی مدعی بعدی خودروسازی و توان پیمایشی

پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه شرکت سونی، غول الکترونیک ژاپن، قصد دارد امسال یک شرکت حمل و نقل راه اندازی کند. مشخص شد که تصمیم اصلی تولید برمبنای قطعات ماگنا است. این شرکت نخستین نمونه اولیه خودروی برقی با نام “ویژن اس ۰۱” را در سال ۲۰۲۰ در همین رویداد رونمایی کرده بود. نمونه اولیه ویژن اس ۰۲ از پلتفرم خودروی برقی مشابه ویژن اس ۰۱ استفاده می کند که تست آن در جاده‌های عمومی اروپا از دسامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

این خودرو که با همکاری بازیگران صنعت شامل مگنا اینترنشنال و رابرت بوش طراحی شده بود، یک خودروی مفهومی برای نمایش فناوریهای سونی در حوزه سرگرمی و حسگرها بود. به گفته سونی نیروبخش Vision-S 02 یک پیشرانه الکتریکی مشتمل بر دو موتور برقی است. هر کدام از این موتورها ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. یعنی چیزی شبیه به آنچه ماگنا در بسته جدید خود وعده داده است؛ به عبارت دیگر کراس‌اوور کانسپت سونی در مجموع ۵۳۶ اسب بخار قدرت دارد.

اگر مشخصات این پیشرانه آشنا به نظر می‌رسد، نباید زیاد تعجب کنید، چرا که از Vision-S 01 به امانت گرفته شده است. آنطور که سونی اعلام کرده این کراس‌اوور توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را دارد که این رقم نیز ۶۰ واحد کمتر از مدل سدان است. متاسفانه درباره ظرفیت باتری و برد حرکتی فعلا حرفی به میان نیامده است. سونی Vision-S 02 در حالت استاندارد می‌تواند چهار سرنشین را با خود حمل کند، اما امکان سفارش آن با هفت صندلی نیز وجود دارد.

در حالت استاندارد یا همان چهار نفره، صندلی‌های عقب از نوع کاپیتانی هستند. در صورت افزایش ظرفیت حمل به هفت نفر، این صندلی‌ها با صندلی‌های معمولی جایگزین شده و دو صندلی دیگر به قسمت عقب خودرو اضافه می‌شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ابعاد خودرو صندلی‌های ردیف سوم به احتمال زیاد چندان کاربردی نبوده و بیشتر نقش تزیینی خواهند داشت. همانند Vision-S 01 داشبورد Vision-S 02 نیز متشکل از چند نمایشگر عریض است.

این نمایشگرها درون پنلی واحد قرار دارند. سونی که در زمینه سرگرمی جز شرکت‌های پیشگام است، برای سرنشینان عقب نیز نمایشگرهایی را تدارک دیده است. اما نکته بسیار تامل برانگیز این که از زمان معرفی کانسپت Vision-S 01 در سال ۲۰۲۰ سونی همواره ورود خود به صنعت خودرو را تکذیب کرده است. حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه تاسیس دپارتمان Sony Mobility و همکاری‌های این برند ژاپنی با شرکت مگنا اشتایر اتریش به کجا خواهد رسید. آیا سونی زودتر از اپل وارد بازار خودرو خواهد شد.

پیشرانه‌ برقی ظرفیت افزایش توان پیمایشی را دارند

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکتهای فناوری از شیائومی چین گرفته تا فاکسکان تایوان برای متنوع کردن منابع درآمدشان از تلفنهای هوشمند و رایانه‌های شخصی، به حوزه خودروی برقی وارد شده اند. برنامه‌ شرکت اپل برای ساخت یک خودروی برقی در میان برنامه‌هایی است که با علاقه زیادی دنبال می شود. بلومبرگ نیوز در نوامبر گزارش کرده بود بزرگترین شرکت فناوری جهان به فعالیتهای توسعه در این بخش سرعت بخشیده است.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات