مصرف انرژی

بررسی وضعیت تامین انرژی‌های پاک در دنیا

انرژی «در همه اشکال آن» باعث رشد و شکوفایی می‌شود. همانطور که اقتصادها رشد می‌کنند، با پیشرفت فناوری، آگاهی مصرف‌کنندگان از محیط‌زیست بیشتر شده و پس از انطباق با سیاست‌ها، تقاضای جهانی برای منابع انرژی جهت پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر، تکامل پیدا می‌کند.

 

عرضه انرژی برای برآورده کردن پیش‌بینی‌های تقاضا تکامل می‌یابد

مصرف انرژی

نفت همچنان بزرگترین منبع انرژی اولیه است، زیرا برای حمل‌ونقل تجاری و مواد شیمیایی ضروری است.

تقاضای گاز طبیعی بیشترین افزایش را دارد، این نیاز تا حد زیادی به رفع نیازهای فزاینده به برق و گرمای صنعتی با توجه به انتشار کمتر گازهای آلاینده کمک خواهد کرد.

بیشتر منابع انرژی با انتشار کمتر آلایندگی‌ها، از جمله سوخت‌های هسته ای، بادی/خورشیدی و سوخت‌های زیستی، با سریع‌ترین سرعت ممکن روند مصرف بالاتری پیدا خواهند کرد.

زغال سنگ هنوز در برخی از کشورهای غیر OECD مصرف خواهد شد، اگرچه به نظر می‌رسد مصرف جهانی این ماده در سال 2013 به اوج خود رسیده بود.

 

تامین انرژی در جهان برحسب مصارف مختلف

مصرف انرژی

ترکیب مصرف انرژی در بخش‌های مختلف برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده در این موارد و در عین حال پرداختن به اثرات زیست‌محیطی متفاوت است.

نفت همچنان برای حمل و نقل ضروری است، زیرا حمل و نقل تجاری همچنان به سوخت مایع (دیزل) برای پاسخگویی به بیش از 80 درصد تقاضا در این صنعت متکی است و این روند فعلا رشد خود را متوقف نکرده است.

با هدف فعالیت تمیزتر و کارآمدتر، بخش صنعتی در درجه اول برای رشد به انرژي برق و گاز طبیعی متکی است. تقاضای برای مصرف صنعتی نفت به عنوان ماده اولیه برای تهیه مواد شیمیایی، آسفالت، روانکارها و سایر محصولات تخصصی رشد پیدا می‌کند.

این درحالی است که درخواست برای افزایش مصرف برق در تمام بخش‌های مصرف نهایی افزایش می‌یابد این روند ترکیبی از عرضه سوخت برای تولید برق و سایر مصارف در حال تغییر به سمت منابعی است که میزان انتشار آلاینده کمتری دارند.

 

تقاضا برای سوخت‌های مایع در صنعت حمل‌ونقل و مواد شیمیایی

مصرف انرژی

رشد تقاضای جهانی برای سوخت‌های مایع بیشتر در کشورهای در حال توسعه متمرکز خواهد شد؛ به نحوی که آسیا و اقیانوسیه تا سال 2050 حدود 60 درصد از رشد جهانی تقاضا را به خود اختصاص می‌دهد.

افزایش بهره‌وری و رفتن به سمت سوخت‌های پاک‌تر در اروپا باعث کاهش تقاضای سوخت‌ مایع از سال 2019 تا 2050 به میزان 35 درصد خواهد شد که در نهایت منجر به کاهش 75 درصدی تقاضای سوخت مایع در وسایل نقلیه سبک می‌شود.

مواد شیمیایی و حمل‌و‌نقل تجاری تقریباً همه رشد تقاضای مایعات را تشکیل می دهند، به طوری که انتظار می رود مواد شیمیایی از سال 2019 تا 2050 دو برابر شود و حمل و نقل تجاری یک سوم افزایش یابد.

 

درباره سوخت‌های مایع

پیش‌بینی می‌شود که مایعات در سال 2050 به عنوان منبع انرژی پیشرو در جهان باقی بمانند، حتی با کاهش رشد تقاضا که پس از سال 2025 رخ خواهد داد.

حمل‌ونقل تجاری و مواد شیمیایی – بخش‌هایی هستند که سوخت‌های مایع به دلیل چگالی انرژی بالا و خواص شیمیایی متمایز مورد علاقه آنها هستند و باعث رشد تقاضای مایعات می‌شوند. به طور کلی، انتظار می‌رود که تقاضا برای مایعات تا سال 2050 حدود 14 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و تقریباً تمام رشد در بازارهای نوظهور همچون آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین رخ دهد.

سرمایه‌گذاری‌های جدید در تولید نفت «و در فناوری‌هایی برای بهبود قابلیت بازیافت، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها به کار گرفته می‌شود» برای جبران کاهش تولید طبیعی این مواد و پاسخگویی به تقاضای فزاینده مورد نیاز است. انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از رشد تولید مایعات از منابع تامین شود که با پیشرفت‌های فناوری در دو دهه گذشته باز شده‌اند: نفت‌ در آمریکای شمالی و مایعات گاز طبیعی مرتبط با تولید غیرمتعارف نفت و گاز که پروژه‌های آب‌های عمیق در ساحل برزیل. و گویان را می‌توان به عنوان مثال‌هایی برای این دسته دانست.

 

عرضه سوخت‌های مایع برحسب مناطق مختلف دنیا

مصرف انرژی

نرخ سالیانه کاهش تولید نفت برابر با 7 است. برای جبران این کاهش و برآورده‌شدن رشد تقاضا پیش‌بینی شده که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی مورد نیاز است.

فقط در سال 2019، نفت خام و میعانات گازی معمولی حدود دو سوم عرضه سوخت‌های مایع را تشکیل می‌دادند. تا سال 2050، انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاری جدید برای عرضه نفت را متنوع کند به طوری که تنها حدود نیمی از سوخت‌های مایع از این منابع متعارف تامین شود.

سوخت‌های زیستی «Biofules» رشد تقاضایی در حدود دو برابر خواهند داشت، برای سوخت‌های مایعی که انتشار آلاینده کمتری دارند، ‌به خاطر پیشرفت‌های فناوری که هزینه‌ها و کاربری زمین را کاهش می‌دهد، انتظار پیشرفت داریم.

خاورمیانه و روسیه«حوزه خزر» به سرمایه گذاری در تولید نفت متعارف و نفت خام ادامه می‌دهند تا نقش خود را به عنوان صادرکنندگان پیشرو حفظ کنند، یعنی حدود دو سوم تولیدشان در سال 2050.

آسیا و اقیانوسیه همچنان بزرگترین و سریع‌ترین منطقه رشد تقاضای مایعات باقی خواهد ماند و به طور فزاینده‌ای به واردات متکی است.

تولید سوخت های زیستی در تمام قاره ها به حدود 5 میلیون بشکه در روز در سال 2050 افزایش می‌یابد تا به انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از استفاده سوخت‌های فسیلی که به سختی قابل کاهش است، رسیدگی شود.

 

نقش گاز طبیعی

گاز طبیعی هم نقش حیاتی در برآوردن نیازهای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان دارد و در عین حال به کاهش خطرات تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

انتخاب گاز طبیعی به عنوان جایگزینی با کربن کمتر برای زغال سنگ، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و شدت انتشار کربن را کاهش می‌دهد. گاز طبیعی فراوان و همه کاره است. این سوخت قابل اعتماد و انعطاف پذیر برای تولید برق، سوختی صنعتی، کم کربن و حتی مناسب برای استفاده خانگی به شمار می‌رود. رشد مصرف گاز طبیعی بیش از هر منبع انرژی دیگری است و از 24 درصد عرضه جهانی انرژی در سال 2019 به 28 درصد در سال 2050 خواهد رسید.

منابع گاز طبیعی از نظر جغرافیایی و زمین شناسی متنوع هستند. منابع گاز غیرمتعارف آمریکای شمالی با استفاده از فناوری‌های حفاری افقی و شکست هیدرولیکی تولید می‌شوند. انتظار می‌رود خاورمیانه و آفریقا از منابع بزرگ گاز طبیعی متعارف استفاده کنند. همچنین انتظار می‌رود تولید گاز طبیعی در هر منطقه‌ای به جز اروپا رشد کند.

تجارت گاز طبیعی پیوندی حیاتی بین مناطق غنی از منابع و مراکز تقاضا در آسیا و اقیانوسیه و اروپا ایجاد کرده است. انتظار می‌رود پروژه‌های جدید صادرات گاز طبیعی بازار را متنوع کرده و 55 درصد از رشد تقاضای گاز طبیعی را تا سال 2050 برآورده کند.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات