شارژر خانگی

استفاده از شارژر خانگی خودرو در پارکینگ منازل

خودروهای برقی از هر نوعی این امکان را دارند که داخل منزل مالک و از طریق دوشاخه‌های استاندارد ۳ پین به شارژر خانگی متصل شوند. شارژرهایی که از آنها به عنوان «EVSE» هم یاد می‌شود و تنها وظیفه آنها تامین و تجهیز خودروهای برقی برای چنین کاربردی است. اگرچه هر روز شارژرهایی با سرعت بالاتر نسبت به انواع فعلی معرفی می‌شود، اما نباید از شارژرهای خانگی انتظاری همچون ایستگاه‌های شارژ داشته باشیم. در حقیقت هدف از این شارژرها چیزی شبیه به شارژ شدن تلفن‌های همراه است که طی شب به شارژر متصل می‌شوند و تا صبح طول می‌کشد تا باتری‌های خودرو کامل شارژ شوند. از مزایای شارژرهای خانگی می‌توان به هزینه کمتر برقی دانست که استفاده می‌شود، این موضوع بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که از کنتورهای هوشمند استفاده شود و عمده زمان شارژ را به ساعات پایانی شب تا صبح اختصاص دهیم. حتی برای استفاده بهینه از چنین شرایطی برای شارژرهای خانگی نرم‌افزارهای هوشمندی هم طراحی شده است.

شارژر خانگی EV

شارژرهای خانگی به چه شکل هستند؟

عموما شارژرهای EVSE را می‌توانیم به عنوان یونیت‌های ضدآبی مشاهده کنیم که امکان اتصال به دیوار را دارند و کابل‌های آن از یک سو به پریز برق متصل هستند و از سمت دیگر پورت کانکتور تایپ ۱ یا تایپ ۲ خودروهای برقی را ارائه می‌کنند. ضمنا باید توجه داشت که برای نسب این شارژرها نیاز به استفاده از تخصص تکنسین‌های تولید کننده است.

شارژر خانگی EV

هزینه‌های استفاده از شارژر خانگی اختصاصی

عمده هزینه اولیه استفاده از شارژرهای خانگی در زمان پرداخت خود شارژر پرداخت می‌شود که قیمتی در بازه ۵۰۰ الی ۲ هزار دلار دارد. پس از نصب و راه‌اندازی نیز صرفا هزینه‌های برق مصرفی در قبض محاسبه می‌شود. البته همانطور که آوردیم می‌توان به اختصاص داده زمان شارژ به زمان کاهش بار شبکه برق رسانی، در پرداخت این هزینه صرفه‌جویی کرد؛ به عنوان مثال در انگلستان هزینه عادی مصرف برق ۱۷ پنی برای هر کیلووات ساعت است، اما در زمان کم باری این میزان تا ۱۰ کیلووات‌ساعت نیز کاهش پیدا می‌کند. اما در برخی از کشورها تعرفه‌های جداگانه‌ای برای شارژ خودروهای برقی با یارانه اختصاصی نیز درنظر گرفته شده است. به نحوی که ممکن است هزینه شارژ به کمتر از نیم سنت برای شارژ برسد و حتی هزینه شارژ کامل باتری به کمتر از ۵ دلار طی شب نیز برسد.

شارژر خانگی EV

سرعت شارژرهای خانگی برای پرکردن ظرفیت باتری

سرعت شارژ باتری خودروهای برقی برحسب معیار کیووات‌ساعت حساب می‌شود. نقاط شارژ خانگی برای خودرو معمولا از توان ۳.۶ کیلووات یا ۷ کیلوواتی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود با هرساعت شارژ چیزی در حدود ۲۴ الی ۵۰ کیلومتر توان پیمایشی ایجاد می‌شود. این درحالی است که اگر به صورت مستقیم برق شهری به خودرو برقی متصل شود، توان ۲.۳ کیلووات‌ساعتی ایجاد می‌شود که برای هر ساعت فقط ۱۲ کیلومتر پیمایش ایجاد می‌شود. البته ممکن است امکان بهره‌برداری از تمام ظرفیت شارژر وجود نداشته باشد، البته استفاده از شارژرهای ۷ کیلوواتی باعث آسیب رساندن به خودرو نمی‌شود. همچنین بسیاری از کشورها امکان ارائه برق چند فاز به مشترک را ندارند، به همین خاطر نهایتا می‌توان میزان شارژ را تا ۷ کیلووات‌ساعت بالابرد، اما در برخی از مناطق صنعتی امکان اخذ توان تا ۲۲ کیلووات ساعت با برق سه‌فاز نیز وجود دارد.

شارژر خانگی EV

زمان‌های مناسب برای استفاده از شارژر خانگی

باوجود اینکه یکی از اهداف در اختیار داشتن شارژرهای خانگی افزایش انعطاف‌پذیری در زمان شارژر خودروهای برقی است، اما بهتر است که همچون استفاده از شارژر تلفن‌های همراه رفتار کنیم، یعنی شارژر کامل طی شب و استفاده گهگاهی در زمان روز وقتی نیاز خیلی حیاتی وجود داشته باشد. بسیاری از راننده‌ها نیاز ندارند که هر روز باتری را تا انتها شارژر کنند، اما بهتر است که باتری را وضعیت شارژر کمتر از ۲۰ درصد به مدت زمان طولانی نگهداری نکنید. همچنین شارژر در شب هنگام باعث می‌شود که صبح که بیدار می‌شوید از باتری کاملا شارژ شده استفاده کنید. البته نیازی به نگرانی از رخدادن پدیده اورشارژ باشیم، چرا که شارژرهای خانگی به صورت خودکار پس از فول شارژ شدن مدار را قطع می‌کنند. همچنین برخی از خودروسازان این امکان را ایجاد کرده‌اند که میزان شارژ تا زمان پر شدن ۹۰ درصد از ظرفیت ادامه داشته باشد و به طور خودکار پس از این میزان مدار شارژ داخلی خودرو را قطع می‌کنند.

شارژر خانگی EV

دلایل استفاده از شارژر خانگی هوشمند

با افزایش تعداد افرادی که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند، شارژرهای هوشمند معرفی شدند تا هزینه شارژ به صرفه‌تر شود و فشار کمتری به شبکه برق‌رسانی وارد شود. همچنین نگرانی‌های راننده از بابت کاهش طول عمر باتری نیز کمتر می‌شود.

شارژر خانگی EV

انرژی ارزان‌تر

راننده خودرو برقی تا همین مرحله که از پرداخت هزینه سنگین سوخت‌های فسیلی بی‌نیاز شده یک مرحله جلو افتاده، اما استفاده از شارژرهای خانگی باعث می‌شود این بهینگی بیشتر نیز شود. خبر خوب اینجاست که برخلاف سوخت‌های فسیلی راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق بسیار ساده‌تر هستند. از جمله آنها می‌توان به زمان‌بندی شارژ و استفاده از شارژرهای هوشمندی اشاره کرد که به نرم‌افزارهای موبایلی مجهز شده‌اند. این نرم‌افزار باعث می‌شود میزان مصرف برق این دستگاه محاسبه شود و برحسب تعرفه‌های پایین‌تر اقدام به اصلاح رفتار شارژ شود.

شارژر خانگی EV

انرژی سبزتر

در حال حاضر به غیر از سبزتر بودن خودروهای برقی از لحاظ عدم انتشار آلایندگی ناشی از اشتعال سوخت‌های فسیلی، شارژ شدن نیز با اتکا به نیروگاه‌های جدید، سبزتر انجام می‌شود و با محیط‌زیست تطابق بالاتری دارد. حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده که از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون خورشید و باد برای تامین انرژی محلی شارژرها استفاده می‌شود.

شارژر خانگی EV

مدیریت بار وارد شده به شبکه خانگی

باوجود اینکه استفاده از شارژرهای خانگی باعث اعمال فشار بیشتر به شبکه برق رسانی می‌شود، اما برای جلوگیری از اعمال فشار بیشتر از حد تحمل فیوزها، شارژرهای هوشمند مجهز به فناوری برای به تعادل رساند برق مصرفی در کل خانه هستند تا میزان مصرف برق لحظه‌ای فراتر از میزان قابل تامین نیست. مزیت دیگر استفاده از این فناوری در این است که امکان شارژ چند خودرو را بدون نیاز به صبر کردن یا وصل و قطع کردن دستی شارژرها نیست.

شارژر خانگی EV

مدیریت بار وارد شده به شبکه برق رسانی

با استقبال گسترده‌تر از خودروهای برقی، تقاضا برای تامین نیروی الکتریک در شبکه‌های ملی افزایش می‌یابد. زمانی که رانندگان بعد از پایان کار به خانه می‌رسند حوالی ساعت ۸ شب خواهد بود که به زمان اوج بار روی شبکه برق رسانی شناخته شده. باتوجه به تمایل زیادی که از سوی افراد عادی برای شروع شارژ وجود دارد، عدم مدیریت این امر می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود که در نهایت باعث ایجاد بار زیادی روی شبکه‌های محلی برق رسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات