هوشمندسازی خانه‌

۳ مثال برای درک صرفه جویی انرژی با وسایل خانگی هوشمند

تجهیزات هوشمندی که اخیرا برای منازل معرفی می‌شوند را سازندگان با عبارت‌های هیجان‌انگیزی همچون اقتصادی، کاهش دهنده مصرف انرژی و کاربردی در زمینه‌های حفاظت از محیط زیست معرفی می‌‌کنند، اما آیا واقعا استفاده از این عبارت‌ها در سطح ملموسی هست و آیا خرید این تجهیزات می‌تواند باعث صرفه‌جویی اقتصادی در بلندمدت شود؟

 

همزمان با معرفی تکنولوژی‌های جنجالی، تفکرات اشتباهی به وجود می‌آید که با حقیقت تطابق کاملی ندارد. این اتفاق درباره اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند و حالا مفهومی به نام خانه هوشمند رخ داده است. هرجا که بروید، فردی پیدا می‌شود که چیزی درباره امکان خاص و ویژه‌ای که برای خانه‌های هوشمند به وجود آماده و اینکه چقدر می‌توانند با سایر نمونه‌های IOT مرتبط بشوند، اینکه چقدر آینده نگرانه و خودکار هستند و چیزهایی شبیه به این. اما بسیاری از مشتریان همین دستگاه‌ها واقعا اطلاع ندارند که این امکانات در عمل چطور می‌تواند به آنها و زندگی شخصی‌شان کمک کند. به عنوان مثال برای بسیاری از خریداران واقعا سوال است که میزان صرفه‌جویی در انرژی که شرکت‌های فعال در زمینه خانه‌های هوشمند اعلام می‌کنند، چطور امکان‌پذیر می‌شود. اگر شما هم چنین فکری دارید، متخصصان، سازمان‌های بین‌المللی و آزمایشگاه‌های زیادی اقدام به تحقیق درباره خانه‌های متصل به اینترنت کرده‌اند که طی چند سال گذشته معرفی شده‌اند.

هوشمندسازی خانه‌

چه چیزی باعث هوشمند شدن خانه می‌شود؟

پیش از اینکه مستقیم برویم سراغ اصل مطلب، لازم است که درنظر داشته باشید که ایده اتوماسیون در منازل فقط بخشی از اینترنت اشیاء «IOT» است و برای درک بهتر آن لازم است که درباره همین بحث «اینترنت اشیاء» بیشتر بدانیم. به صورت پایه‌ای اینترنت اشیاء را می‌توان جان بخشیدن به هر شیء با متصل کردنش به اینترنت و در اختیار دادن امکانات جدیدی به کاربر دانست. به زبان دیگر خانه‌های هوشمند را می‌توان سیستم یکپارچه‌ای از دستگاه‌های هوشمند دانست.

این مفهوم شامل چراغ‌های هوشمند تا راهنماهای مجازی می‌شوند، خانه‌های هوشمند محیطی برای رصد و مدل‌سازی از زندگی شما ایجاد می‌کند که در نهایت می‌تواند باعث به‌کاربستن راهکارهایی عملی برای اهداف شخصی‌مان شود. این مفهوم تا زمانی که برندهای فناوری همچون اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ و آمازون به سراغش نرفته بودند و اقدام به فروش گجت‌های «وسایل» هوشمند برای خانه نکردن، صرفا به صورت انتزاعی مورد پذیرش قرار گرفته بود. خلاقیت این سازندگان باعث شد مشتریان تلفن‌های همراه هوشمند خواستار کنترل اجزاء خانه‌شان به صورت از راه دور و تبدیل کردن کل مجموعه‌ای به نام «خانه» به یک وسیله تکنولوژی محور شدند.

 

بله، اجزاء چنین خانه‌ای هوشمند شده‌اند و خلاقیت‌های عملی در آنها به کار بسته شده است. اما واقعا باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند؟ بیایید مثال‌هایی در ادامه بررسی کنیم تا متوجه شویم که تاثیر خانه‌های هوشمند روی صورت‌حساب‌های مالی شما چطور است.

هوشمندسازی خانه‌

روشنایی با کنترل سنسورها

سنسورها باعث ساده‌تر شدن بازشدن در می‌شوند، چراغ‌ها را روشن و خاموش کنند یا حتی دمای اتاق را تنظیم کنند، بنابراین دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از آنها در همه‌جا وجود دارد. ضمنا یک نکته‌ای را هم باید درنظر بگیرید، همین سنسورها هستند که باعث اندازه‌گیری و معیاردهی به مصرف انرژی وسیله‌های مختلف می‌شوند تا به هدف نهایی هدر رفت برق برسیم. براساس تحقیق موسسه بریتانیایی کربن تراست، سنسورهایی که جای‌جای زندگی ما را اشغال کرده‌اند، را حداقل اگر صرفا به منظور حضور فرد در هر اتاق استفاده کنیم، ۳۰ درصد صرفه‌جوی در انرژی ایجاد خواهد شد. سنسورهای تشخیص نور خورشید حتی مفیدتر هستند و باعث کاهش مصرف تا ۴۰ درصد می‌شوند. اطلاعات جالب دیگری توسط انگلیسی‌ها فراهم شده را کالج کینگ لندن از سال ۲۰۱۳ به دنبال آن بوده است. این دانشگاه موفق شده با استفاده از همین سنسورها تا ۹۰ درصد در مصرف برق روشنایی صرفه‌جویی کند. براساس اضهار توسعه دهندگان این پروژه موسسه آنها سالیانه ۹ هزار و ۳۴۹ پوند «معادل ۸ هزار و ۳۷ دلار) هزینه کمتری برای سیستم برق‌رسانی‌شان پرداخت می‌کنند.

هوشمندسازی خانه‌

سیم‌سیارهای هوشمند

پریزهای چندتایی یا چندراهی‌های هوشمند شاید اولین چیزی نباشند که وقتی به خانه‌های هوشمند فکر می‌کند در ذهنتان مجسم کنید، اما  از ظاهر ساده آنها گول نخورید، آنها را می‌توان وسیله‌ای برای جلوگیری از مصرف برق توسط وسایلی دانست که در زمان آماده بکار نیز جریان برق را طلب می‌کنند. براساس آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی حدود ۱۰ درصد از مصرف برق خانگی به حالت آماده‌به‌کار «standby» دستگاه‌ها اختصاص دارد. سیم‌سیار هوشمند باعث می‌شوند این مصرف خاموش متوقف شود. حتی تصور اینکه دیگر نیازی نیست نگران این ۱۰ درصد مصرف برق اضافی باشید، خودش یک پوئن مثبت است.

هوشمندسازی خانه‌

لوازم آشپزخانه‌ هوشمند

محصولاتی همچون دریچه هوشمند پیشخان فریزر ا‌ل‌جی مفهوم اینترنت اشیاء را به یکی از اشکال حیاتی آن اجرا می‌کند. این یخچال‌ها اعلان‌ها و هشدار باز ماندن درب خود را به تلفن همراه هوشمند ارسال می‌کنند. همچنین اطلاعاتی از محتویات داخلی یخچال ارائه می‌کنند، به عنوان مثال داخل نرم‌افزار اختصاصی ال‌جی می‌توان بررسی کرد که چه مقدار یخ داخل فریزر موجود است یا دمای داخلی و خارجی یخچال چند درجه است. همچنین وقتی به دستیار صوتی گوگل دستور دهید که به این نرم‌افزار اجازه دسترسی دهد، همه‌چیز هوشمندتر و ساده‌تر پیش می‌رود.

نمونه دیگر آشپزخانه‌ای را می‌توان لباسشویی ww9000 سامسونگ دانست که با فناوری «اکوبابل» همراه شده است. این فناوری باعث می‌شود امکان کنترل حجم آبگرم برای شست‌وشوی لباس‌ها فراهم شود. به عبارت دیگر با این گزینه می‌توان هم در مصرف انرژی آبگرمکن صرفه‌جویی کرد، هم در مصرف آب. این ویژگی‌های هوشمند از طریق اتصال بر پایه وای-فای و نرم‌افزار موبایلی باعث می‌شوند که کنترل کارکردهای اصلی چنین دستگاه‌هایی با تلفن همراه هوشمند برقرار شود.

هوشمندسازی خانه‌

جمع‌بندی

همانطور که مشخص شد، خانه هوشمند واقعا می‌توانند به کاهش حجم مبلغ پرداختی ماهیانه از بابت مصرف انرژی کمک کند. در واقع حتی می‌توان مقدار زیادی تاثیر بگذارد، البته این میزان به نوع وسیله هوشمندی که خریداری می‌کنید نیز بستگی دارد. اما بیشترین میزان صرفه‌جویی را می‌توان در دستگاه‌هایی دید که با مجموعه‌ای از سنسورها یا سایر محدودکننده‌های انرژی همراه شده باشند. در واعق تلوزیون هوشمند یا اسپیکرهای بلوتوثی تاثیر چندانی در صرفه‌جویی ندارند، اما اگر به عنوان مثال آنها را با تلویزیون‌های لامپی یا کاست‌های قدیمی مقایسه کنیم، این تغییر محصوص خواهد بود. خوشبختانه بسیاری از این ابزارها هوشمندی خود را به سمت برده‌اند که امکان کنترل آنها از راه دور وجود داشته باشد و همین موضوع باعث می‌شود که صرفه‌جویی واقعی اتفاق بیفتد، بنابراین این کالاهای جدید آسایش را همراه با مصرف انرژی پایین فراهم می‌کند، خواه مجموعه روشنایی باشد یا یخچال آشپزخانه.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات