تولید انرژی در منزل

۶ راه برای تولید انرژی در خانه

باور کردنی به نظر نمی‌رسد، اما حقیقت این است که امکان استقلال گرفتن از تامین انرژی را می‌توان از خانه آغاز کرد. به این ترتیب می‌توان تولید برق از انرژی تجدیدپذیر را به همین ترتیب از محل خانه انجام داد. البته شاید برای هر منطقه‌ای تولید انرژی از تمام این راه‌ها امکان‌پذیر نباشد، برای پیدا کردن بهترین راه‌ برای خداحافظی با قبض برق با ساده‌ترین روش‌ها این مطلب را از دست ندهید.

تولید انرژی در منزل

۱- توربین‌های بادی کوچک

توربین‌های بادی کوچک تامین برق را در مکان‌های خاصی که باد با مدت زمان زیادی جریان دارد، تولید می‌کنند، در حقیقت تمام توربین‌های بادی در دنیا متصل به شبکه‌های محلی توزیع برق هستند و هیچ مثل نیروگاه‌های عظیم فسیلی و آبی به شبکه سراسری متصل نمی‌شوند. توربین‌های کوچک معمولاً دارای ظرفیت 100 کیلووات یا کمتر هستند. نوع طراحی آنها به نحوی است که برای تامین انرژی خانه‌های شخصی و حتی کاربری‌های کوچکتر هستند و ظرفیتی بین دو تا ده کیلووات را ارائه می‌کنند. برای استفاده از این منبع به حداقل یک هکتار فضای باز نیاز دارید. قبل از نصب یک توربین کوچک، اطلاعات جغرافیایی و هوایی مربوط به باد در اطراف خانه باید ارزیابی شود. این توربین‌ها از هیچ نوع مواد سمی ساخته نمی‌شوند و صدای این حرکت پره‌های توربین کوچک آنها از یخچال بلندتر نیست.

تولید انرژی در منزل

۲- پنل‌های خورشیدی

این مورد را در جایگاه دوم قرار دادیم به علت اینکه از لحاظ هزینه در بسیاری از مناطق صرفه اقتصادی ندارد. اما زمانی که از پانل‌های فتوولتائیک روی پشت بام یا حیاط پشتی خانه نصب می‌شود، می‌توانید نیروی برق زیادی را تولید کرد یا حتی درصورت فراهم بودن شرایط محلی، نیروی اضافی را به شرکت برق فروخت. برای نسب این ساختار علاوه بر پنل‌ها، به باتری برای ذخیره برق تولید شده در طول روز و یک تثبیت کننده ولتاژ که از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می‌کند نیز نیاز هست. اگر قصد دارید برق مازاد را به شبکه عمومی منتقل کنید، به یک کنتور انتقال نیز نیاز خواهید داشت.

تولید انرژی در منزل

۳- کوره‌های زیست توده

زیست توده یک ماده آلی، است که اغلب آن را به عنوان یکی از محصولات جانبی صنعتی می‌شناسند، اما می‌تواند برای گرمایش نیز استفاده شود. محبوب‌ترین زیست توده گلوله‌های چوبی شکلی هستند که از خاک اره فشرده یا تکه های چوب خرد شده تشکیل شده است. زیست توده تمیزتر از چوب معمولی می‌سوزد و در اجاق گازها کارآمدتر عمل می‌کنند. اخیرا اجاق گازهای بیوماس یا گلوله‌های طبیعی مختلفی برای خانه‌های شخصی وجود دارد که همچون اجاق‌های شومینه یا به شکل دیگ‌های تولید گرما عمل می‌کنند. اجاق‌های شومینه‌ای تولید کننده انرژی از زیست توده نیاز به روکش دودکش دارند، همچنین پس از تعویض به سیستم‌های دیگی باید اتصالات به سیستم گرمایش داخلی نیز نصب شود.

تولید انرژی در منزل

۴- آب گرم‌کن‌های خورشیدی

حتی در آب و هوای سرد نیز می‌توان از خورشید استفاده کرد تا  60 درصد از گرمایش آب سالانه هر خانوار را تامین کرد. واحدهای حرارتی خورشیدی از صفحه فتوولتائیک متفاوتی استفاده می‌کنند که از لوله‌های مختلفی تشکیل شده‌ و آب از آن عبور می‌کند تا آنها را گرم کند. این صفحات را می‌توان روی پشت‌بام، روی ستون‌‌ها یا روی زمین نصب شوند. اجزای آنها شامل مخازن آب اختصاصی است که آب را برای گرم کردن در مدت زمان حضور خورشید ذخیره می‌کند و یک پمپ آب را وادار به گردش در میانه پانل‌ها می‌کند. البته همیشه سعی شده یک آبگرمکن پشتیبان را همچنان در شرایط اضطراری لازم داشته باشید تا اطمینان حاصل شود که آب گرم همیشه در جریان باشد.

تولید انرژی در منزل

۵- تولید ترکیبی برق و گرما

نیروگاه‌های معمولی تولید برق گرمای زیادی را از طریق برج‌های خنک کننده‌شان هدر می‌دهند. اما نیروگاه‌های ترکیبی حرارت و برق (CHP) به طور همزمان هم برق و هم گرما تولید می‌کند. در حالی که محصول اولیه نیروگاه‌های CHP صنعتی، الکتریسیته است که به وسیله همین گرما تولید شده، اما گرما آنها را می‌توان به عنوان محصولی جانبی دانست که استفاده از آن مفید به شمار می‌آید. اما این جریان برای تولید گرما و برق ترکیبی در خانه‌ها و با ابعاد کمتر کاملا برعکس است. همچنین برق مازاد مصرفی تولید شده را می‌توان به عنوان برق اضافی فروخت.

تولید انرژی در منزل

۶- انرژی زمین گرمایی

برای استفاده از انرژی زمین گرمایی در سیستم‌های گرمایش خانگی لازم نیست در نزدیکی چشمه‌های آب گرم زندگی کنید. مبدل‌های حرارتی می‌تواند از انرژی گرمای هسته زمین و انرژی خورشیدی جذب شده در سطح به صورت ترکیبی استفاده کنند. برای استفاده از این انرژی، سوراخ‌هایی در زمین حفر می‌شود و با استفاده از لوله‌های بلندی که به این شکل نصب می‌شود، آب سرد را به داخل زمین پمپ می‌کنند تا گرم شود و بعد از برگشت در مدار سیستم لوله‌کشی برای گرم کردن خانه استفاده  شود. البته برای اجرای پروژه‌های استفاده از انرژی زمین گرمایی نیازمند استفاده از لوله‌های مخصوصی است. برای طراحی و اجرای این پروژه‌ها لازم است از مشاور متخصص استفاده کنید.

 

۷- خودروهای برقی

خودروهای برقی را عموما به دستگاه‌هایی تشنه برق می‌شناسند که گویی همیشه باید به شارژها متصل باشند. اما در آینده‌ای نچندان دور لازم نیست زمان زیادی را در ایستگاه‌های شارژ گذراند و در عمل به قدری موتورهای گرانشی قوی می‌شوند که استفاده از نیروی ترمز و زمان‌های خلاصی خودرو باعث افزایش کارایی این خودروها خواهد شد. به این ترتیب مصرف برق در خودروهای EV کاهش پیدا خواهد کرد. این روند باعث خواهد شد که در پایان روزهای کارایی یا برای افرادی که معمولا از خودرو استفاده نمی‌کنند، همیشه میزان زیادی از نیروی الکتریسیته در باتری‌ خودرویشان باقی بماند. در حال حاضر نیز برخی از خودروهای جدید مجهز به امکان شارژ معکوس و در واقع انتقال نیروی ذخیره شده در باتری‌ها به شبکه برق خانگی شده‌اند. اما استفاده از این نیرو نیازمند پروتکل‌های خاصی است که باید در شارژرهای خانگی درنظر گرفته شود. این سیستم‌ها اولین‌بار در بریتانیا به واسطه نیسان لیف نسل دوم برقرار شد و سپس تامین کننده‌های محلی دیگری، پذیرش سیستم شارژ معکوس و پرداخت هزینه در ازای اتصال خودروها برای برق رسانی در شرایط پرفشار کردند.

به نظر شما کدامیک از این موارد قابل اجرا در کشور ما هستند، آیا روش‌های دیگری هم برای تولید برق در ابعاد چند صد کیلوواتی برای مصارف خانگی وجود دارد؛ با توانمن در ارتباط باشید.

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات