دستگاه یو پی اس

معرفی انواع مختلف سیستم های یو پی اس

هر سه فناوری اصلی منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) جایگاه خاصی را در حفاظت از زیرساخت‌های متنوع کامپیوتری امروزی به ویژه در سطح کاربران شبکه در اختیار دارند. هر فناوری مزایای خود را دارد و ممکن است هرکدام برای پیکربندی خاصی شیوه‌های مقرون به صرفه حفاظت از برقراری برق به ویژه در سیستم‌های پیچیده ضروری باشند. انتخاب یک UPS برای برنامه خاص هر مجموعه‌ای مستلزم بررسی تعدادی از عوامل است. حجم بار وارد شده فعلی به شبکه برق‌رسانی، مکان و نوع تجهیزاتی که قرار است محافظت شوند، در هنگام انتخاب یک یو پی اس برای پشتیبان‌گیری از برق، کلیدی به حساب می‌آیند و همچنین باید ملاحظات بودجه‌ای را نیز مدنظر قرار داد. سه نوع اصلی پیکربندی سیستم یو پی اس عبارتند از تبدیل دوبل آنلاین، تعاملی برخط و آفلاین (که به آنها آماده به کار و پشتیبان باتری نیز می‌گویند). این سیستم‌های یو پی اس با نحوه حرکت برق از طریق هر واحد تعریف می‌شوند.

نوعی از باتری یو پی اس

تبدیل دوگانه آنلاین

برق جریان متناوب پس از تولید در نیروگاه پایدار و قابل اطمینان  است. اما در حین انتقال و توزیع، در معرض کاهش ولتاژ، افزایش ناگهانی و حتی افت فشار هستند که ممکن است عملکرد رایانه را مختل کند و باعث از بین رفتن اطلاعات حساس و آسیب به تجهیزات شود. هنگامی که صحبت از حفاظت از بارهای حیاتی رایانه‌ها به میان می‌آید، تنها فناوری تبدیل دوگانه آنلاین به طور کامل در برابر همه این مشکلات سیستم برق رسانی محافظت می‌کند و بالاترین سطح امنیت را برای شبکه‌ها فراهم می‌کند. سیستم‌های UPS آنلاین معمولاً تبدیل دوگانه نیز نامیده می‌شوند، چراکه برق ورودی در ابتدا به نوع جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌شود و سپس دوباره به AC تبدیل می‌شود. این طراحی AC-DC/DC-AC میزان تلورانس بار و بی‌نظمی‌های منبع اصلی را برطرف می‌کند. این از UPSها پس از اتصال به منبع تغذیه جریان AC را با استفاده از یک یکسو کننده به صورت موازی از کنار باتری عبور می‌دهد و برای تغذیه باتری و بار متصل از طریق اینورتر به DC تبدیل می‌کند تا هیچ کلید انتقال برقی لازم نباشد. اگر ورودی AC اصلی قطع شود، یکسو کننده از مدار خارج شده و باتری‌ها جریان برق را به دستگاه متصل به UPS حفظ می‌کنند. هنگامی که برق ورودی AC بازیابی شود، یکسو کننده بار بیشتری را حمل می‌کند و شروع به شارژ باتری‌ها می‌کند.

 

از آنجایی که برق به طور مداوم از طریق این نوع از UPS عبور می‌کند، خروجی یک موج سینوسی کامل و بدون نقص است. این نوع یو‌پی‌اس از بار بحرانی و از تمام اختلالات برق، از جمله هارمونیک‌های ظریف و اعوجاج شکل موج محافظت می‌کند.

نوعی از باتری یو پی اس

اثر متقابل روی خط

نوعی از باتری یو پی اس

نوعی لاین اینترااکتیو یا تعاملی برخط سیستم‌های UPS هم تامین انرژی مورد نیاز سیستم‌ها و هم پشتیبان‌ نگهداشتن باتری‌ها را فراهم می‌کنند. این فناوری به طور ویژه در مناطقی که قطعی برق نادر است، اما نوسانات برق رایج است، کاربردی است. سیستم‌های UPS تعاملی خطی، طیف گسترده‌ای از نوسانات ولتاژ ورودی را قبل از سوئیچ شدن به حالت استفاده از باتری پشتیبان را ارائه می‌کنند. فراتر از پشتیبانی از شارژ باتری، UPSهای اثر متقابل روی خط کنترل بسیار بهتری بر نوسانات برق نسبت به سیستم‌های آفلاین ارائه می‌دهد. مزیت حیاتی UPS اینتراکتیو خطی، مدار تقویت ولتاژ و محدوده ولتاژ ورودی است که این نوع از UPS می‌پذیرد. هرچه دامنه تغییرات وسیع‌تر باشد، محافظت کامل بیشتری خواهید داشت. فناوری UPS اثر متقابل روی خط، تامین انرژی را با 4 تا 6 میلی‌ثانیه پس از قطع برق انجام می‌دهد و این تاخیر هنگام انتقال به حالت استفاده از ظرفیت باتری پشتیبان ایجاد می‌شود. البته این تاخیر در برابر رایج‌ترین مشکلات برقی پاسخگو بوده و از شبکه محافظت می‌کند. در اینجا یو پی اس سطح ولتاژ را نیز کنترل می‌کند و زیر و بم ولتاژ را متعادل می‌کند. این فناوری انتخاب خوبی بین حفاظت معقول از سیستم‌ها و درنظر گرفتن هزینه‌های عملیاتی متوسط را ​​فراهم می‌کند. هنگامی که برق ورودی متناوب قطع می‌شود، سوئیچ انتقال حالت دستگاه فعال شده و برق از باتری به خروجی UPS می‌رسد. وقتی از اینورتر همیشه روشن و متصل به خروجی استفاده می‌کنید UPS اثر متقابل روی خط فیلتراسیون بیشتری را ارائه می‌کند و در مقایسه با UPSهای آماده به کار، گذر زمان سوئیچینگ را کاهش می‌دهد. سیستم های UPS اثر متقابل روی خط معمولاً در شرایطی که میزان ولت‌آمپر آنها کمتر از ۵۰۰۰ باشد؛ داخل زیرساخت‌های رک مانت استفاده می‌شوند.

 

یو پی اس آفلاین / آماده به کار / باتری پشتیبان

یو پی اس آفلاین که تحت عنوان UPS آماده به کار یا پشتیبان باتری نیز شناخته می‌شود، انتخابی مقرون به صرفه است. سیستم‌های UPS آفلاین جدیدتر، ظرف مدت زمان کمتری به حالت استفاده از باتری تغییر می‌کنند تا از ناهنجاری‌های برق جلوگیری کنند و قطعی‌های کوتاه را برطرف کنند. یو پی اس آفلاین در برابر بیشتر تنش‌ها محافظت می‌کند، اما در هنگام افت و نوسانات جزئی، محافظت کاملی را ارائه نمی‌کند. کلید کیفیت یو پی اس آفلاین، محدوده توانی آنها است که باعث می‌شود ترجیح دستگاه به استفاده از توان باتری بیشتر باشد و همچنین مدت زمان بیشتری هم در زمان قطعی برق اقدام به پشتیبانی از روشن بودن دستگاه‌ها کند. البته هر چه تعداد دفعاتی که یو پی اس به باتری پشتیبان سوئیچ می‌کند بیشتر باشد، عمر باتری نیز بیشتر کاسته می‌شود. فناوری یو پی اس آفلاین در زمان کاهش ولتاژ در برابر عمده نوسانات برق محافظت می‌کند و به رفع بیش از 90 درصد از انواع قطعی‌ها کمک می‌کند. سیستم UPS آفلاین برق متناوب را مستقیماً از طریق واحد انتقال خود از کنار یک سوئیچ به نقطه خروجی که بار محافظت شده وصل شده می‌رساند. هنگامی که قطع برق ورودی اتفاق می‌افتد، باتری داخلی و اینورتر که برق DC «جریان مستقیم یا غیرمتناوب» باتری را به AC یا متناوب تبدیل می‌کند، فعال شده و توسط سوئیچ انتقال به خروجی نهایی UPS متصل می‌شود. معمولاً هنگام انتقال به باتری پشتیبان حدود 6 تا 8 میلی‌ثانیه تاخیر در اتصال مجدد برقرار می‌شود. در این فناوری نیز برای دستگاه‌های با واحد ولت‌آمپر کمتر از ۱۵۰۰ که کاربری‌هایی مانند دفاتر کوچک، رایانه‌های شخصی خانگی و سایر برنامه‌های کاربردی هستند پیشنهاد نمی‌شود. اما یو پی اس آفلاین گزینه خوبی برای کسانی است که به ظرفیت و هزینه کمتری نیاز دارند. فناوری یو پی اس آفلاین حفاظت از پشتیبان گیری برق را برای کامپیوترهای دسکتاپ، کنسول‌های بازی، کاربری‌های تولید محتوا، شبکه‌های بی‌سیم و سایر لوازم الکترونیکی را فراهم می‌کند. بیشتر سیستم‌های یو پی اس آفلاین، علاوه بر پشتیبانی از ارائه توان در زمان قطعی برق، حفاظت‌های سطح اولیه از نوسانات را نیز ارائه می‌کنند.

نوعی از باتری یو پی اس

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات