باتری لیفتراک

چگونه باتری لیفتراک را به درستی انتخاب کنیم

سوال اصلی اینجاست که برای لیفتراک باتری‌های لیتیوم یونی یا باتری‌های سرب اسیدی را انتخاب کنیم؟ این مقاله به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند. اگر صاحب کسب‌وکار یا مدیری هستید که برای فعالیت کسب‌وکار خود به لیفتراک وابسته است، نوع باتری صنعتی که انتخاب می‌کنید، تأثیر عمده‌ای بر کارایی کلی شرکت شما خواهد داشت و البته این در صورتی صحیح است که فقط یک بالابر برقی داشته باشید یا کل ناوگان لیفتراک‌ها در حال استفاده؛ بسته به نوع لیفتراک برقی که یک کسب و کار انتخاب می کند، این امکان را فراهم می‌کند تا در درازمدت در زمان و هزینه صرفه‌جویی زیادی کرد. این راهنما شما را با انواع مختلف باتری لیفتراک، تفاوت‌های کلیدی آنها، محدوده قیمت باتری لیفتراک، و اینکه چگونه انتخاب گزینه‌های مختلف باتری در بازار بر کارایی کلی عملیات روزانه کسب‌وکار شما تأثیر گذار خواهد بود، راهنمایی می‌کند.

انواع باتری لیفتراک

پس از تعیین اینکه کدام اندازه باتری لیفتراک موجود در بازار با وسیله باربری شما سازگار است، نکته بعدی و البته مهمترین نکته این است که از چه نوع فناوری باتری لیفتراک برقی استفاده کنید؛ در واقع اینجا رقابتی بین باتری لیتیومی در مقابل اسید سرب وجود دارد.

لیفتراک‌های تجاری به طور کلی توسط یکی از این دو نوع اصلی باتری انرژی می‌گیرند:

  • سرب-اسید
  • لیتیوم-یون

باوجود اینکه گزینه‌های دیگری هم برای توان دهی به لیفتراک‌ها وجود دارد «همچون پروپان یا گازوئیل یا حتی گاز» اکثریت قریب به اتفاق لیفتراک‌های تجاری از فناوری سرب-اسید یا لیتیوم-یون استفاده می‌کنند.

فناوری پشت هر یک از این باتری‌های صنعتی بسیار متفاوت است و بنابراین تأثیر متفاوتی بر کارایی لیفتراک دارد.

باتری‌های سرب اسید استاندارد و گزینه قدیمی برای تامین انرژی لیفتراک‌ها هستند. این یک واحد حجیم و پر از مایع با رویه قابل جابجایی است که از طریق واکنش شیمیایی صفحات سرب و اسید سولفوریک برق تولید می‌کند. این فناوری است که قدمت آن به سال ۱۸۵۹ باز می‌گردد و برای نگهداری از آن باید روند پرکردن منظم واحدها با آب مقطر برای فرآیندهای شیمیایی تولید الکتریسیته که در داخل سلول‌ها اتفاق می‌افتد؛ ضروری است.

باتری‌های لیتیوم-یونی فناوری جدیدتری هستند که برای اولین بار برای محصولات تجاری در اوایل دهه 1990 استفاده شد، یعنی دوربین فیلمبرداری سونی. باتری‌های لیتیوم-یونی دارای ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند. یکی از محبوب‌ترین مواد شیمیایی برای صنعت حمل‌و‌نقل کالا، لیتیوم فسفات آهن (LFP) است. ساختار این باتری فشرده‌تر و چگال‌تر از سرب اسید است. سلول‌ها بسته شده و نیازی به نگهداری و تمدید آب مقطر «یا هر نوع الکترولیت دیگری» ندارند.

طول عمر باتری لیفتراک

مانند هر هزینه تجاری، باتری لیفتراک برقی نیز هزینه‌ای است که باید به طور مرتب به بررسی و محاسبه آن پرداخته شود. اینکه یک شرکت از چه نوع باتری در لیفتراک‌های خود استفاده می‌کند، تعیین می‌کند که کارگران چند وقت یک‌بار باید باتری را تعویض کنند. باتری‌های سرب اسید و لیتیوم یون طول عمر متفاوتی دارند:

  • سرب-اسید: ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ سیکلت
  • لیتیوم-یون: بین ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ سیکل

باتری لیتیوم-یون نیاز کمتری به تعویض در طول عمر لیفتراک دارد که می‌تواند مهم‌ترین عامل برای ترجیح مالکان کسب‌وکارها نسبت به خرید باتری‌ها سرب-اسید دانست که نیاز به تعویض‌های بیشتری در طول زمان دارد.

نگهداری از باتری لیفتراک

هر دو باتری لیتیوم-یون و همتایان سرب-اسیدی آنها باید به درستی مراقبت شوند تا بتوانند حداکثر پتانسیل خود را انجام دهند. اگر تعمیر و نگهداری مناسب باتری لیفتراک برقی آنطور که باید انجام نشود، عمر مفید آنها کاهش پیدا می‌کند. به منظور به حداکثر رساندن عمر مفید و ظرفیت کلی باتری، اقدامات خاصی باید برای کاربران هر دو نوع باتری انجام شود. با این حال باتری‌های سرب-اسیدی در مقایسه با لیتیوم-یونی نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند.

باتری‌های سرب-اسید لیفتراکی نیاز به:

متوازن‌سازی (تعادل در سلول‌ها): فناوری سنتی که در این نوع باتری استفاده شده منجر به ایجاد حالتی به طور مکرر می‌شود که در آن اسید و آب داخل طبقه‌بندی‌ها تقسیم می‌شوند (به صورت افقی از هم جدا شده و اسید بیشتری به سمت پایین‌تر متمرکز می‌شود). این حالت باعث تشکیل کریستال‌های سولفات در سمت پایین سلول‌ها می‌شود و توانایی نگه داشتن بار الکتریکی در سلول‌ها را تضعیف می‌کند. یکسان‌سازی باعث شکستن ساختار کریستال‌های سولفات می‌شود، اما اگر باتری برای مدت طولانی کنار گذاشته شود و این مشکل نادیده گرفته شود، کریستال‌ها باعث تضعیف هرچه بیشتر سلول‌ها می‌شود.

کنترل دما: باتری‌های سرب-اسید باید در محدوده دمایی خاصی نگهداری شوند، در غیر این صورت عمر کاری کوتاه‌تری خواهند داشت. علاوه بر این آنها در هنگام شارژ نیز بسیار داغ می‌شوند که به همین خاطر نیاز آنها به نگهداری در زمان شارژ را در فضایی با دمای کنترل شده ایجاد می‌کند.

مدیریت سطح آب مقطر: این نوع واحدهای ذخیره‌سازی تقریبا پس از انجام هر ۱۰ چرخه شارژ و تخلیه باید بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود آب مقطر کافی دارند.

زمان خدمت‌دهی لیتیوم‌-یون در مقابل سرب-اسید در باتری لیفتراک

باتری‌های لیتیوم-یونی نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک برقی دارند، زیرا به طور خودکار عملیات یکسان‌سازی داخلی درون آنها انجام می‌شود، در دماهای بسیار بالا به خوبی عمل می‌کنند (که باعث می‌شود دما عمدتاً به عنوان مشکلی جدی مطرح نباشد) و البته نیازی به مدیریت سطح الکترولیت در آنها نیز وجود ندارد.

ابعاد باتری لیفتراک

وقتی صحبت از وسایل نقلیه بالابر برقی می‌شود، مشخصات فنی باتری لیفتراک‌های موجود در بازار یکسان نیست. وزن، اندازه و ولتاژ قابل ارائه توسط باتری لیفتراک بسته به نوع وسیله نقلیه‌ای که قرار است آنها را تغذیه کنند، بسیار متفاوت است. به طور کلی، اندازه باتری لیفتراک بر اساس ابعاد خود لیفتراک انتخاب می‌شود که براساس انواع مختلف معمولاً یکی از این چهار گزینه ولتاژی را باید برای آنها درنظر گرفت:

  • باتری ۲۴ ولت لیفتراک
  • باتری ۳۶ ولت لیفتراک
  • باتری ۴۸ ولت لیفتراک
  • باتری ۸۰ ولت لیفتراک

عملیات شارژ در باتری لیفتراک

نحوه شارژ مجدد باتری لیفتراک برای استفاده تجاری مستمر، تأثیر عمده‌ای بر میزان کارآمدی بسیاری از تجارت‌ها دارد، به خصوص اگر نیاز به ایستگاه شارژ باتری وجود داشته باشد. همانطور که می‌توانید تصور کنید، باتری‌های لیتیوم-یون عملیات شارژ را سریع‌تر و پیچیده‌تر انجام می‌دهند. بیایید نگاهی به تفاوت شارژ بین این دو نوع باتری لیفتراک بیندازیم:

 

  سرب-اسید لیتیوم-یون
زمان شارژ ۸ ساعت ۱ الی ۲ ساعت
دوره سرد شدن ۸ ساعت نیازی نیست
روش شارژ از لیفتراک جدا شده و در جایگاه شارژ قرار می‌گیرد؛ نیاز به مکان شارژ اختصاصی به صورت مستقیم به پریز متصل می‌شود؛ حتی اگر باتری به لیفتراک متصل باشد
ظرفیت ایمن تا کمتر از ۳۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت تا ظرفیت ۲۰ درصد
امکان شارژ در فرصت آنی خیر بله

 

امکان شارژ‌ در فرصت آنی «Opportunity charge» به توانایی شارژ بر‌اساس نیاز آنی شرکت اشاره دارد، در زمانی که لیفتراک به دلیل کم بودن شارژ از کار افتاده است (یا هر زمانی که برای استفاده در یک لحظه مناسب باشد).

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات