تاریخچه باتری خودرو

۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح
باتری بغداد
این باتری که در برخی از منابع به عنوان باتری اشکانی هم شناخته می‌شود، سال ۱۹۳۶ در بغداد عراق به صورت یک شکل کوزه مانند پیدا شد.

نقطه آغاز
۱۷۸۶
لوئیجی گالوانی
در این سال گالوانی با استفاده از انرژی دادن به پای قورباغه و پریدن آن کشف کرد که امکان ذخیره انرژی الکترونیکی وجود دارد.

۱۸۳۲ الی ۱۸۳۹
رابرت آندرسون
اندرسون اسکاتلندی، کالسکه موتوری‌‌اش به وسیله باتری‌های حرکت می‌کرد که به صورت سلول‌های گالوانیک بودند، هنوز قابلیت شارژ مجدد را نداشتند. بنابراین کالسکه «اندرسون» بیشتر از آن یک وسیله نقلیه باشد، یک ابزار نمایشی بود.

۱۸۵۹
باتری سربی-اسیدی
نخستین باتری قابل شارژ 160 سال پیش توسط فیزیکدان فرانسوی گاستون پلانت اختراع شد. در آن زمان به دلیل هزینه پایین این باتری‌ها ، آنها را در وسایل نقلیه موتوری برای استارات و شروع به کار این وسایل استفاده می‌کردند. امروزه باتری‌های سیلد-لید-اسید (اسید سرب) در ابعاد و قدرت‌های مختلف برای وسایل الکترونیکی مثل چراغ‌های اضطراری و نگهبانی بزرگ ، جاروهای شارژی ، اسباب بازی‌ها ، دوچرخه‌های برقی و غیره استفاده می‌شوند.

۱۸۹۰
ویلیوم موریس
اختراع کالاسکه برقی به نام این دانشمند اسکاتلندی تبار رقم خورده که احتمال می‌رود تولید آن را از سال ۱۸۸۷ آغاز کرده بوده. این وسیله دیفرانسیل جلو، با ۴ اسب‌بخار قدرت و سقف سرعتی که گفته می‌شد به ۳۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسید، ۲۴ سلول باتری داشت که هر ۵۰ مایل بایستی دوباره شارژ می‌شدند.

۱۸۹۴
الکتروبت
پدرو سالوم و هنری جی. موریس که اهل پنسیلوانیای امریکا بودند، با به‌دست آوردن تکنولوژی خودروهای شهری با باتری‌های الکتریکی این طرح را به ثبت رساندند. الکتروبت در ابتدا بسیار سنگین و کُند بود و مانند یک واگن برقی، از قطعات مدوّر فولادی به عنوان «تایر» استفاده می‌کرد. ۷۲۵ کیلوگرم تنها وزن باتری‌های الکتروبت بود.

۱۸۹۸
اِگِر-لونر C.2 فائتون
خودرو تمام برقی که توسط فردیناند پورشه ۲۳ ساله مهندسی شده است؛ کسی که پسرش کمپانی امروزی «پورشه» را پس از جنگ جهانی دوم بنا می‌نهد. در این وسیله نقلیه متعلق به سال ۱۸۹۸، سیستم پیشرانه الکتریکی به اندازه ۱۳۰ کیلوگرم وزن داشت، ۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و سرعت درشکه را به ۳۵ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

باتری خودرو چگونه کار می‌کند؟
نوع لید-اسید از باتری‌ها را می‌توان در دسته‌بندی SLI قرار داد که مخفف «آغاز به‌کار، روشنایی و سپس راه‌اندازی» مونور است. به این معنی که وظیفه باتری‌ها صرفا استارت زدن موتور و روشن کردن چراغ‌ها است. باتری‌های SLI از شش ورق گالوانیک استفاده می‌کند که هر کدام ۲.۱ ولت نیروی الکترونیکی را به صورت سری تحویل می‌دهد. با کنار هم قرار دادن این توان حداقل ۱۲ ولت برق خواهیم داشت که برای راه‌اندازی خودرو کافی است.

عناصر و مواد تشکیل دهنده
باتری‌های سیلد-لید-اسید از صفحات سرب و عناصر مختلف دیگر شامل، 35 درصد اکسید سرب اسید و 65 درصد اسید سولفوریک محلول آب تشکیل شده است که این محلول الکترولیت نامیده می‌شود و واکنش شیمیایی ایجاد شده را الکترون می‌نامند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات