۵ مرحله برای بررسی باتری خودرو

ممکن است تصور کنید که بررسی شرایط باتری خودرو کار مشکلی به نظر می‌رسد، اما اگر بدانید که برای انجام این کار فقط کافی است چند مرحله خاص را دنبال کنید، کار سختی را در پیش نخواهید داشت و باعث خواهید شد تا باتری بیشتر عمر کرده، هزینه تعمیرات را کنترل کنید و از توقف خودرو در کنار جاده جلوگیری کنید. خودرویی که با باتری مشکل‌دار حرکت می‌کند شرایط پایداری نخواهد داشت و در صورت خرابی این قطعه چاره‌ای به جز پارک کردن خودرو کنار جاده ندارید. پس این مراحل را هر چند وقت یکبار برای بررسی سلامت باتری طی کنید.

مراحل: قطع کردن، تمیز کردن، خشک کردن، بررسی کردن، اتصال مجدد

آغاز

مرحله اول: اتصالات باتری را قطع کنید
همیشه در ابتدا سر منفی باتری را جدا کنید.
توجه داشته باشد که باتری حاوی اسید سولفوریک است و در حین کارکرد گاز خطرناک هیدروژن تولید می‌کند، بنابراین در کنار باتری سیگار نکشید.

مرحله دوم: اتصالات را تمیز کنید
از یک تمیز کننده کانکتور یا مسواک قدیمی استفاده کنید تا ذرات کنار اتصالات هر سر باتری را تمیز کنید. برای تمیزکاری دقیق‌تر می‌توانید از نوشابه مشکی و آب برای از بین بردن تمام کثیفی‌های جمع شده در سرباتری استفاده کنید.

مرحله سوم: خشک کردن
حتما از پارچه‌ بدون پرز برای خشک کردن سرباتری استفاده کنید تا هیچ اثری از الیاف پارچه روی باتری باقی نماند، برای این کار می‌توانید سراغ پارچه‌های میکروفیبر بروید.

مرحله چهارم: بررسی باتری
باتری را از محل خود خارج کرده و بررسی کنید که بدنه آن هیچ شکستگی یا ترک‌خوردگی نداشته باشد. در صورت مشاهده آسیب بدنه، حتی اگر به نظر می‌رسد که باتری خوب کار می‌کند، حتما آن را تعویض کنید. همچنین با باز کردن اتصالات می‌توانید بررسی کنید که کابل‌ها دچار خوردگی، شکستگی، فرسودگی یا هر نوع آسیب نشده باشد. وقتی باتری از اتصال خارج شده و خودرو روشن نیست، نمی‌توان به وضعیت چراغ وضعیت الکترولیت اعتماد کرد. همچنین برای باتری‌های با قابلیت تعویض آب مقطر، بهتر است در این مرحله سطح الکترولیت را بررسی کرده و در صورت نیاز آب مقطر اضافه کنید.

مرحله پنجم: وصل کردن اتصالات
تمام درپوش‌های سلول‌های را بسته و در ابتدا کانکتور سر مثبت باتری را متصل کرده و پس از آن کانکتور سر منفی را به باتری رسانده و اتصال باتری را کامل کنید.

پایان

نگهداری در درازمدت
بررسی و مراقبت از باتری به طور مرتب می‌تواند خیال شما و خانواده‌تان را از دردسر افتاد راحت کند. مراقبت و بررسی مداوم را راجع به سایر قطعات خودرو هم رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات