روشی جدید برای بازیافت کامل باتری‌های اسیدی

شرکت آکوا متالز (Aqua Metals) موفق به طراحی و توسعه روند جدیدی برای بازیافت کامل باتری‌های اسیدی شده است. به طور مشخص این روش برای باتری خودروهای بنزینی کاربرد خواهد داشت. در این روند از انرژی کمتری استفاده خواهد شد، کمتر به محیط‌زیست آسیب وارد می‌شود و حتی نسبت به روش‌های استاندارد بازیافت باتری اسیدی خودرو هزینه کمتری را دربردارد. عمده باتری‌های سربی اسیدی در دنیا به وسیله روش ذوب سرب فعالیت می‌کند که روندی با تولید گرما بوده و برای رسیدن به این دما نیاز به انرژی فوق‌العاده بالایی است که در نهایت باعث می‌شود سرب از محیط باتری جدا شده و از آن مجددا برای ساخت باتری جدید استفاده کنند. اما در مقابل آکوا متالز فرآیند شیمیایی برای حل کردن هسته این نوع باتری‌ها در یک ماده حلال و بیرون کشیدن سرب ابداع کرده است. کمپانی آمریکایی اعلام کرده که در این فرآیند از درجه حرارت کمتری استفاده کرده، می‌تواند روند آن را به صورت کامل با اتوماسیون انجام دهد تا حضور انسان حذف شود و حتی در حجم‌های پایین بازیافت هم می‌تواند سودآور باشد و نیاز به احداث سایت‌های بزرگ برای کسب سود مناسب نیست. این درحالی است که کارخانجات ذوب فلزات برای فعالیت اقتصادی سودآور معمولان نیاز به امکانات فراوان در فضا و حجم گسترده دارند.

بازیافت روزانه ۸۰ تن سرب در یک روز

ساخت سایت جدید این شرکت (کارخانه جدید پالایشگاه آکوا که در کنار گیگافکتوری کالیفرنیا تسلا قرار خواهد گرفت) از ماه آگوست آغاز خواهد شد. براساس گزارش‌ها این شرکت امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی ساختمانی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع احداث کند؛ البته این فقط فاز نخست فعالیت پالایشگاه آکوا با سبک جدید شیمیایی است. این شرکت ادعا می‌کند تا پایان سال ۲۰۲۰ ظرفیت بازیافت ۸۰ تن سرب را در روز خواهد داشت. استپن کلارک (Stephen Clarke) مدیرعامل این استارت‌آپ به فوربس گفت: « من فکر می‌کنم که رویکرد جدید بازیافت می‌تواند به اندازه فناوری که هنری بسمر برای تولید انبوه فولاد با هزینه کم ابعاد کرد، بتواند صنعت باتری‌های اسیدی را متحول کند. فرصت واقعی که پالایشگاه آکوا ایجاد خواهد کرد این است که صنعت سرب را به استاندارد طلایی برای بازیافت با درنظر گرفتن روش‌های توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست خواهد رساند.»

حضور در کنار لیتیومی‌ها

صنعت سرب برای چندین دهه در معرض سطح بالایی از نظارت‌‌های محیط‌زیستی بوده است. اما وقتی سخن از بازیافت کامل و ۱۰۰ درصد باتری می‌شود، می‌توان از این روش حتی به عنوان چرخه‌ای پاک‌تر از سایر انواع باتری‌ها یاد کرد. البته صنعت سرب در این مسیر درس‌های دردناکی آموخته و براساس این درس‌ها برخی از فعالان بازار باور دارند که در نتیجه بعضی از جهش‌های سریع، تعادل بازار از بین می‌رود. کلارک گفت: «این درس‌ها باعث شد که تکنولوژی باتری‌هایی با مواد طبیعی‌تر بیشتر مورد قبول قرار گرفته و در نهایت باتری‌های همچون لیتیوم یونی‌ها شروع به ظهور پیدا کنند، تولید این باتری‌ها با حداقل نظارت نسبت به باتری‌های سربی اسیدی انجام می‌شود. اما در روش بازیافت جدید می‌توان اطمینان داشت که تولید باتری‌های اسیدی حتی از لیتیومی‌ها هم پاک‌تر خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات